رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ شهریور ۱۳۸۹

محکومیت فرانسه برای اخراج اعضای یک اقلیت

کمیته الغای تبعیض‌نژادی سازمان ملل، دولت فرانسه را به دلیل بدرفتاری با مهاجران رومایی محکوم کرد.

به گزارش رویتر از ژنو، روز گذشته این کمیته رسما اعتراض خود را به اخراج صدها رومایی از خاک فرانسه در هفته‌های گذشته اعلام کرد.


پیر ریچارد پروسپر، معاون کمیته الغای تبعیض‌نژادی سازمان ملل در این زمینه گفت: ما حق دولت‌ها برای مقابله با مهاجران غیرقانونی و یا اقدام در زمینه‌های امنیتی را به رسمیت می‌شناسیم اما این گونه اقدامات نباید تنها منحصر به یک گروه خاص شود.

دولت فرانسه در هفته‌های گذشته صدها تن از رومایی‌ها که بزرگترین اقلیت در اروپا محسوب می‌شوند را تحت عنوان خروج داوطلبانه به رومانی که کشور اصلی آنهاست، بازگردانده‌است.

بیانیه این کمیته واکنش سریع وزیر امور خارجه فرانسه را در پی آورد که حضور این اقلیت را باری بر دوش اقتصاد فرانسه خواند با این حال وی تاکید کرد که فرانسه در این زمینه تابع قوانین اتحادیه اروپا است.

کمیته الغای تبعیض‌نژادی سازمان ملل می گوید این اقدام فرانسه مغایر قوانین حقوق بشر است

مخالفان دولت فرانسه، نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور این کشور را به هدف قرار دادن رومایی‌ها و سایر اقلیت‌ها و قلمداد کردن آنها به عنوان عاملان جرائم برای جلب آرا در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٢ متهم کرده‌اند.

نظرسنجی‌های اخیر در این کشور حاکی از پشتیبانی درصد قابل توجهی از مردم از این اقدامات دولت است.

بیش از ده میلیون رومایی در اروپا زندگی می‌کنند که یک پنجم آنها در مبداء خود یعنی رومانی به سر می‌برند.

پروسپر همچنین خواستار یک راه حل اروپایی در برابر این اقلیت شد، این کمیته پیش تر کشورهای دانمارک، رومانی، بوسنی، استونی و اسلونی را به سوء رفتار با این اقلیت متهم کرده بود.

اعضای این کمیته می‌گویند اقدامات اخیر دولت فرانسه مخالف قوانین بین المللی برای ممنوعیت اقدام برمبنای نژاد، رنگ، زادگاه، ملیت و قومیت و مغایر با منشور حقوق سیاسی اجتماعی، اقتصادی است که توسط فرانسه به امضاء رسیده‌است.

Share/Save/Bookmark