رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ شهریور ۱۳۸۹

«تأیید صحت خبر كشته شدن ترانه موسوی»

رضا ولی‌زاده و لیلا ملک‌محمدی، دو روزنامه‌نگاری كه پس از دهمین دوره انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران از این كشور خارج شده‌اند، امروز با انتشار بیانیه‌ای تأیید كردند كه خبر كشته شدن «ترانه موسوی» را نخستین بار آن‌ها منتشر كرده‌اند.

این دو روزنامه‌نگار در این بیانیه مشترك تاكید كرده‌اند كه ماجرای كشته شدن ترانه موسوی در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات سال گذشته، صحت دارد.


آن‌ها در این بیانیه نوشته‌اند: «ما در این نوشته بار دیگر تأکید می‌کنیم با شواهد و مستنداتی که این خبر را با تکیه بر آن منتشر کردیم و شواهدی که طی یک سال گذشته به دست آمده، متأسفانه کوچک‌ترین تردیدی نسبت به وقوع تراژدی مرگ ترانه در زمان بازداشت نداریم.»

این بیانیه می‌افزاید: « اگر روزی به ضرورت لیلا ملک‌محمدی پشت وبلاگ زیرزمین به انتشار خبر دستگیری و کشته‌شدن ترانه موسوی و رضا ولی‌زاده پشت وبلاگ چریک آن‌لاین به انتشار خبر دستگیری، کشته‌شدن و طرح احتمال تجاوز به ترانه موسوی در زمان بازداشت اقدام کردند امروز این پنهان‌کاری تا حدودی ضرورت خود را از دست داده است؛ هرچند هم‌چنان برخی در ایران و در ارتباط با این ماجرا با مشکلات امنیتی مواجه‌اند و قطعاً ما هم‌چنان نمی‌توانیم بی‌هیچ بیش و کم از ترانه موسوی و شاهدان بازداشت او و راویان ماجرایش سخن بگوییم.»

این دو روزنامه‌نگار در این بیانیه مشترك تاكید كرده‌اند كه ماجرای كشته شدن ترانه موسوی در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات سال گذشته، صحت دارد

آن‌ها در این بیانیه از وجود سه گروهی كه ماجرای ترانه موسوی را تكذیب می‌كنند، خبر دادند و از اين سه گروه به عنوان «كسانی كه فضای امنیتی ایران را درك نكرده‌اند، كسانی كه خبرها را کالبدشکافی و اجزای آن‌را تحلیل می‌کنند و میراث‌خواران پشت جبهه‌ها» ياد كرده‌اند.

این بیانیه افزوده است: «اکنون که ۱۰ ماه است از ایران خارج شده‌ایم، پیوسته برای کسب شواهد و مستندات بیش‌تر تلاش می‌کنیم؛ تا آن‌جا که بتوان ماجرای ترانه موسوی را به پرونده‌ای حقوقی علیه ماشین سرکوب و جنایت جمهوری اسلامی تبدیل کرد و از تردیدهایی که نسبت به اصالت این خبر طرح می‌شود، ناامید نمی‌شویم. اگر اثبات شود ماجرای ترانه واقعیت نداشته است کابوس‌های یک‌ساله‌ ما و تمام کسانی که با نام ترانه خون گریسته‌اند، پایان می‌یابد. ما در کمال خرسندی حیثیت حرفه‌ای خود و هستی‌مان را بر سر یافتن نشانی از ترانه موسوی یا اثبات ساختگی بودن ماجرای او معامله خواهیم‌کرد.»

ترانه موسوی نام شخصی است که به گفته اين دو روزنامه‌نگار در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران دستگیر شده و مورد تجاوز قرار گرفته و کشته شده‌ است.

مرتضی الویری از اعضای ستاد مهدی كروبی مدتی قبل بر صحت دستگیری ترانه موسوی تاکید كرد اما گفت قادر به ارائه اطلاعات بیش‌تر نیست.

خبر دستگیری و كشته شدن ترانه موسوی نخستين بار ٢٤ تیر ۱۳۸۸ در وبلاگ «ایرانیان چپ» منتشر شد.

اميد حبيیی‌نيا، روزنامه‌نگار ايرانی كه سال گذشته خبر كشته‌شدن ترانه موسوی را در سايت «آزادی بيان» منتشر كرده بود، هفته گذشته اعلام كرد كه خبر كشته شدن ترانه موسوی صحت ندارد و او «فريب منابع‌اش» را كه دو روزنامه‌نگار هستند، خورده است.

اما او به نام اين دو روزنامه‌نگار اشاره‌ای نكرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شواهد و مستنداتی که این خبر را با تکیه بر آن منتشر کردیم و شواهدی که طی یک سال گذشته به دست آمده،

Ajab dorugh gui
Kodum asnad va kodum shavahed

-- QLineOrientalist ، Aug 26, 2010 در ساعت 04:45 PM

دى "شیخ" با چراغ همى گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتند يافت می نشود ، جسته ايم ما
گفت آنکه يافت می نشود ، آنم آرزوست

-- رومی ، Aug 26, 2010 در ساعت 04:45 PM

دلم می خواست خبرش دروغ بود. همان روزها که می خواندم. ولی از اینها همه کار برمی آید. تازه اگر هم دروغ بود تقصیر چه کسی می شد؟ آنها که راه اطلاع رسانی شفاف و آزاد را بسته اند؟ یا آنها که فکر می کنند دارند اطلاع رسانی می کنند؟ یا آنها که می خواهند با انتشار خبر دروغ، حقیقت بقیه کشتارها را هم لوث کنند؟ یا آنها که می خواهند آتش مخالفت و اعتراض ها را تیزتر کنند؟
از نظر من آنها که قدرت را در دست دارند و جلوی گردش آزاد اطلاعات و اخبار را گرفته اند، مقصراند و در نهایت هم دودش به چشم خودشان خواهد رفت.
از این دو روزنامه نگار جوان یک سئوال دارم. عکس ترانه را چگونه به دست آوردید؟

-- فرح ، Aug 26, 2010 در ساعت 04:45 PM

شما به تاریخ و ساعت انتشار خبرها نگاه کردید که می گید نخستین بار ایرانیان چپ کار کرد. همه دنیا می دونن که منبع همون دو وبلاگ است چه طور این جا زدید ایرانیان چپ؟ همزمان با ایرانیان چپ صد تا سایت دیگه هم هست که خبر رو کار کرده. این کار عمدی هست یا سهوی؟ ...

-- بدون نام ، Aug 27, 2010 در ساعت 04:45 PM

چرا نمیشه اینو به اشتراک گذاشت؟

-- بدون نام ، Aug 27, 2010 در ساعت 04:45 PM

امیدواریم واقعا این خبر دروغ باشد چون آسیب روانی جبران ناپذیری برای جامعه داشته

-- ایران ، Aug 27, 2010 در ساعت 04:45 PM

ببخسيد ميشه آدرسي از پدر يا مادر يا يكي از بستگان ترانه موسوي را منتشر كنيد
حداقل يك مدرك هويتي از ايشان منتشر بفرماييد
يعني اين شهيد جنبش سبز حتي يك كارت ملي يا كپي شناسنامه هم ندارد؟
در مدرسه اي درس نمي خوانده؟
كودكي اش را در محله اي بزرگ نشده...؟
ببخشيد وجدان خودتان را هم مي توانيد گول بزنيد؟

-- ليلي ، Aug 27, 2010 در ساعت 04:45 PM

khodiha dar chap
۰۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱
سایت اخبار روز که ستاد حمله به لیبرال ها ، ملیون ، سلطنت طلبان است با چرخش دوباره برای موسوی ان چنان بی محا با تبلیغ میکند که علاوه بر درج مقاله ای در حمایت از موسوی در زیر نویس مربوط به نظرات او با لحنی طلبکارانه همه دگر اندیشان را متهم به بی انصافی کرده و بعضا به دست داشتن در جنایت ۶۷ بیش از موسوی ! جالب است که این وب سایت نظر انتقادی زیر را سانسور میکند اما فحاشی به دگر اندیشان را نه :
در رژیم شاه هم بودند کسانی که مستقیم دستور جنایت ندادند . در رژیم های غربی که شما آنها را امپریالیست میدانید کسانی هستند که نه تنها دستور جنایت نداده و نمیدهند بلکه با ان مخالفت هم کرده و میکنند . بازرگان که اصلا دستور جنایت نداد . گنجی و سروش که اصلا دستور جنایت ندادند حالا با ان جنایت ها مخالفت هم میکنند آشکار تر از موسوی . رضا پهلوی که دستور جنایت نداد ؟
اما بر خورد شما با همه اینها چه گونه است ؟
میگویید همش فیلم است ! سرمایه داری بنیادش بر جنایت است پس اگر کسی در ان دم از حقوق بشر بزند سیاست است برای گمراه کردن مردم . اینکه ما چپ ها در کشور های همین جنایت کاران علیه سیستم آنها هنجاره پاره میکنیم از امکانات آنها هم استفاده میکنیم اصلا نشان وجود آزادی در آنها نیست ! اوباما همش فیلم بازی میکند ! میگویید همین که در ان سیستم هسند کافی است که ضد خالقی باشند! آیا اینها انصاف است ؟
میگویید سروش و گنجی و ... چون ان موقع با رژیم بودند الان اگر حتا از سکولاریسم سیاسی دفاع کنند کشک است ! حتا اگر گنجی به دین بتازد باز میخواهد دین و حکومت دینی را حفظ کند ! آیا اینها انصاف است ؟ آیا اینها ای دزد نیست ؟
میگویید بازرگان لیبرال است و سازشکار ، ۵۷ سال پیش با عمویی دست نداده در زندان برازجان ! خواسته خدا را با فرمول ترمو دینامیک و تحول آدیاباتیک ثابت کند همین دو تا کافیست که او آمریکایی و لیبرال و سازشکار و مرتجع و به وجود آورنده جمهوری اسلامی ! همین سیستم ولایت فقیه باشد ( در حالیکه هزاران سند وجود دارد که شما از سیستم خط امام ایت الله خمینی دفاع می کردید و او مخالفت میکرد )
میگویید که سلطنت به خودی خود ملغا است . حتا نباید در همه پرسی نظام آینده یکی از گزینه ها باشد ! میگویید رضا پهلوی چون پدرش شاه بوده و چون شاه عده ای از همینها (که شما میگویید خودشان هم مقصر بودند و دست داشتند در کشتار خودشان ) را اعدا م کرده پس رضا پهلوی هیچ حقی ندارد جز رای دادن ! طرز فکر او و نظام مورد علاقه اش نباید مطرح شود . داریوش همایون هم با اینکه دستور جنایت نداده حق ندارد مشروطه خواهی کند !
آیا تمام این ادعا های شما چپ ها که حالا موسوی را دوباره کشف کرده اید و با تمام قوا و با سانسور مطالبی مثل همین نوشتار میخواهید او را تبر ه کنید در حالیکه او صریحا هنوز از همان آرا و رویه ها پیروی میکند و حاضر به نقد آنها هم نیست .
اینکه مخالفین موسوی خطاکار بوده باشند سر سوزنی از خلاف های موسوی و مسولیت او نمی کاهد . هیچ تغییری در خواست او و نظام مورد علاقه اش ( جمهوری اسلامی خط امامی چپ گرا ) ایجاد نمیکند . شما بار دیگر از مردم می خواهید ساکت باشند و تصویر او را هم چون امامش در ماه ببینند ! چون او چپ است ، یکی از اعضا ی خانواده زنش توده ا یست ، ضد لیبرال ها است ، به سیستم دولت سرمایه داری اعتقاد دارد ، مخالف امریکا و اسرائیل است .

-- zoughi ، Aug 27, 2010 در ساعت 04:45 PM

جمهوری اسلامی از نشر خبر پرابهام و ناروشن ماجرای قتل ترانه موسوی نهایت بهره برداری را به نفع خود کرد.

-- بدون نام ، Aug 30, 2010 در ساعت 04:45 PM