رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ شهریور ۱۳۸۹

شورای امنيت کشتار موگاديشو را محکوم کرد

شورای امنيت سازمان ملل متحد در نيويورک حمله شورشيان اسلام‌گرا به هتلی در موگاديشو، پايتخت سومالی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، حمله فوق در روز سه‌شنبه و در نزديکی مقر رياست جمهوری اين کشور ده‌ها کشته به جای گذاشت. شش نفر از اين کشته‌شدگان نمايندگان پارلمان سومالی بودند.


گروه شورشی الشباب سومالی، که گفته می شود با گروه تروريستی القاعده در ارتباط است، از روز دوشنبه حمله جديدی عليه نيروهای حافظ صلح اتحاديه آفريقا را آغاز کرده‌ است.

اين گروه با اعلام «جنگ نهايی»، شش هزار سرباز اتحاديه آفريقا در سومالی را تهديد به مرگ کرده‌اند.

دولت سومالی از سال ۱۹۹۱ ميلادی عملا کارکردی ندارد و اين کشور روز‌به‌روز در بحران ژرف‌تری فرو می‌رود

جنگجويان الشباب با لباس‌های نيروهای امنيتی دولت سومالی به هتل «مونا» حمله کرده، به روی آن آتش گشودند و سپس مواد منفجره به‌کار بردند.

نمايندگان پارلمان، سه سرباز دولتی و ۲۰ کارمند هتل در اين حمله به قتل رسيدند. شاهدان عينی گفتند که زمين از جنازه‌ها پوشيده شده بود.

عبدالرحمان عمر، وزير اطلاعات سومالی در اين رابطه گفت: «شورشيان تنها يک چيز می‌خواهند؛ ترور مردم در سومالی.» وی ادامه داد: «عمليات فوق، آن هم در ماه مقدس رمضان محکوم است.»

روش حمله مهاجمان، خشونت و بی‌رحمی آنان را نشان می‌داد.

تهاجم مسلحانه شورشيان سومالی عليه نيروهای دولتی و مواضع سربازان اتحاديه آفريقا، غروب دوشنبه آغاز شد. شاهدان عينی از اين يورش به عنوان شديدترين حملات در ماه‌های اخير نام برده‌اند که در آن از نارنجک نيز استفاده شده است.

هدف شورشيان تضعيف هر چه بيش‌تر حکومت سومالی است که از سوی غرب و نيروهای اتحاديه آفريقا، شامل اوگاندا و بوروندی پشتيبانی می‌شود.

به تازگی برای نخستين بار نيروهای الشباب در خارج از سومالی نيز دست به عمليات زدند. در ماه ژوئن گذشته و به هنگام مسابقه نهايی جام جهانی فوتبال، آن‌ها به فوتبال‌دوستان «کامپالا»، پايتخت اوگاندا حمله کردند که ۷۶ نفر در اين عمليات جان خود را از دست دادند.

شورشيان دليل اين عمليات را حضور نيروهای حافظ صلح اوگاندا در سومالی اعلام کردند.

دولت سومالی از سال ۱۹۹۱ ميلادی عملا کارکردی ندارد و اين کشور روز‌به‌روز در بحران ژرف‌تری فرو می‌رود.

نيروهای الشباب بخش بزرگی از اين کشور واقع در شاخ آفريقا را در اختيار خود دارند.

دولت انتقالی شيخ شريف احمد که از سوی سازمان ملل پشتيبانی می شود تنها بخش‌هايی از موگاديشو را تحت کنترل خود دارد.

Share/Save/Bookmark