رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ شهریور ۱۳۸۹
فلسطينی‌ها:

«انتخاب اسرائيل؛ يا صلح يا شهرک‌سازی»

۱۰ روز مانده به آغاز از سرگيری مذاکرات صلح خاورميانه در واشنگتن، حکومت خودگردان فلسطين بر توقف شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن اصرار می‌ورزد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود عباس رئيس جمهوری فلسطين روز دوشنبه تاکيد کرد که چنان‌چه دولت اسرائيل تا پايان ماه سپتامبر به شهرک‌سازی خود در غرب اردن ادامه دهد مذاکرات صلح ميان دو کشور را ترک خواهد کرد.


شهرک‌سازی اسرائيل در مناطق فلسطينی

محدوديت زمانی برای توقف ساخت يک شهرک‌ جديد يهودی تا پنج هفته ديگر به پايان می‌رسد.

آمريکا و گروه چهار جانبه متشکل از آمريکا، روسيه، اروپا و سازمان ملل متحد، دولت‌های اسرائيل و فلسطين را دعوت کرده‌اند که روز دوم سپتامبر در واشنگتن مذاکرات مستقيم صلح را از سر گيرند.

در غرب اردن هنوز ۳۰۰ هزار و در شرق بيت‌المقدس ۱۸۰ هزار شهرک يهودی‌نشين وجود دارد

محمود عباس مواضع خود در قبال شهرک‌سازی اسرائيل را در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا و گروه چهار جانبه نوشته است.

روز دوشنبه ۲۳ اوت صائب عريقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطينی‌ها در رام‌الله نيز گفته بود: «اگر اسرائيل پس از ۲۶ سپتامبر به شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن ادامه دهد مذاکرات مستقيم صلح را ترک خواهيم گفت. عريقات افزوده بود که اين به معنای يک «تهديد» نيست.

فلسطينی‌ها خواهان تشکيل حکومت مستقل در غرب اردن، نوار غزه و شرق بيت‌المقدس (اورشليم) هستند.

اسرائيل در سال ۲۰۰۵ ميلادی نوار غزه را تخليه کرد. اما در غرب اردن هنوز ۳۰۰ هزار و در شرق بيت‌المقدس ۱۸۰ هزار شهرک يهودی‌نشين وجود دارد.

هم‌اکنون در دولت اسرائيل بر سر امکان تمديد توقف‌ شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن، اختلاف نظر وجود دارد.

ايگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائيل روز گذشته گفت که دولت اين کشور هنوز به شکل رسمی اعلام نکرده است که به چه روشی پيش خواهد رفت. وی ادامه داد که در حال حاضر آن‌چه مهم است، آغاز گفت‌وگوست «و ما کاری نخواهيم کرد که بهانه‌ای به دست فلسطينی‌ها برای شکست مذاکرات بدهد.»

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس اسرائيل و فلسطين را فراخواند تا در راه توافق‌های لازم تلاش کنند.

هيگ گفت لندن و اتحاديه اروپا تلاش بسياری به خرج دادند تا فلسطينی‌ها را به شرکت در مذاکرات مستقيم ترغيب کنند. وی مذاکرات واشنگتن را يک «اقبال برای پيشرفت‌های مهم» دانست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آب در هاون کوبیدنست، مذاکرات بجایی نخواهد رسید ،صلح به نفع اسرائیل نیست .حتی آمریکا هم موافق صلح نمیباشد .اسرائیل میلیاردها دلار در سال دریافت میکند بنام شرایط جنگی و آمرکا هم میلیاردها دلار درآمد فروش اسلحه به منطقه دارد .دستهای قدرتمندی در کاراست شرکت های اسلحه سازی ،دلال ها ،گنگ های حکومتی و گروه های تروریستی همه دنبال ادامه نه جنگ و نه صلحند.مذاکره برای سر گرمی و فریب مردم است .

-- bahram ، Aug 24, 2010 در ساعت 07:21 AM