رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ مرداد ۱۳۸۹

فراخوان برای حمايت از مذاکرات خاورميانه

بان کی ‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که نبايد مذاکرات مستقيم خاور ميانه را به هدر داد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دبيرکل سازمان ملل روز شنبه در نيويورک گفت سياستمداران و طرف‌های مناقشه می‌بايست در پيش‌برد مذاکرات «شجاعت و احساس مسئوليت به خرج دهند» تا بتوانند مردم خود را اميدوار سازند.


بان کی‌ مون گفت که مذاکرات ميان اسرائيل و فلسطين تنها راه ممکن برای روشن‌سازی تمامی مسائل دو کشور است.

دبيرکل سازمان بر اهميت پشتيبانی جامعه جهانی از اين مذاکرات تاکيد کرد.

در جهان عرب حمايت از آغاز از سرگيری مذاکرات صلح محدود بود.

از سر گيری مذاکرات فلسطين و اسرائيل پس از تقريبا دو سال بازتاب مثبتی در جهان داشت در حالی که در جهان عرب با بدبينی از آن استقبال شد.

گروه چهار جانبه آمريکا، روسيه، اروپا و سازمان ملل و همچنين اسرائيل و فلسطين از آغاز گفت‌وگوها در روز دوم سپتامبر در واشنگتن پشتيبانی کرده‌اند.

اما در جهان عرب حمايت از آغاز از سرگيری مذاکرات صلح محدود بود. خبر اول الجزيره و العربيه، دو شبکه خبری مهم منطقه در روز شنبه بازگشايی نيروگاه اتمی بوشهر در ايران بود.

ليگ عرب در ماه‌های اخير چندين بار به فلسطينی‌ها هشدار داد که بدون اطمينان به بازگشت اسرائيل از مناطق اشغالی در سال ۱۹۶۷ ميلادی به مذاکرات صلح وارد نشوند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل تاکيد کرده است که مذاکرات «بدون پيش‌شرط» آغاز شود. وی گفت: «دست‌يابی به صلح راه دشوار اما امکان‌پذير است.» نتانياهو اعلام کرد که «ما با علاقه به اين مذاکرات وارد می‌شويم تا به موافقت‌نامه صلح ميان دو ملت برسيم و در عين حال از علايق ملی اسرائيل، به‌ويزه امنيت آن حفاظت کنيم.»

فلسطينی‌ها، ملک عبدالله، پادشاه اردن و حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر نيز از دعوت به واشنگتن استقبال کردند.

يکی از مسئولين بلندپايه سازمان آزادی‌بخش فلسطين، شامگاه جمعه در رام‌الله گفت که اين سازمان آماده است تا در مذاکرات آتی در مورد تمامی مسائل مورد اختلاف گفت‌وگو کند.

صائب ارکات، سخنگوی هيئت مذاکره فلسطينی‌ها تاکيد کرد که در صورتی که اسرائيل پس از ۲۶ سپتامبر به شهرک‌سازی‌های خود در کرانه غربی رود اردن ادامه دهد، «ما نمی توانيم به مذاکرات ادامه دهيم».

در اين روز قرار است اسرائيل شهرک‌سازی‌ در کرانه غربی رود اردن را متوقف سازد.

از سوی ديگر گروه اسلامی حماس شرکت در مذاکرات صلح را کاملا رد می‌کند. اين گروه معتقد است که مذاکرات فوق تلاش ديگری در راه «فريب مردم ماست». به نظر حماس «اين مذاکرات بی‌فايده است و ما را بار ديگر به نقطه صفر بازخواهد گرداند و نتيجه‌ای نخواهد داشت.»

آلمان، فرانسه و ايتاليا نيز از آغاز مذاکرات صلح استقبال کرده‌اند.

مذاکرات مستقيم ماه آينده قرار است ابتدا در روز اول سپتامبر با ديدارهای جداگانه باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا با محمود عباس، رئيس دولت فلسطين و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و همچنين ديدار با پادشاه اردن و حسنی مبارک، آغاز شود و سپس در شامگاه همان روز ضيافت شام مشترکی بر پا خواهد شد.

محمود عباس با فشارهای گسترده بين‌المللی موافقت خود را با آغاز مذاکرات مستقيم اعلام کرد. نتانياهو نيز تا کنون همه پيش‌شرط‌های فلسطينی‌ها را رد کرده اما از نزديک به يک سال پيش به اين سو، آمادگی عمومی خود را با مذاکرات مستقيم تکرار کرده است.

گروه جهار جانبه در اطلاعيه خود در روز جمعه گذشته از طرفين مذاکرات درخواست کرد «آرام باشند و خويشتن‌داری کنند». اين گروه از اسرائيل و فلسطين خواسته که سخنان تحريک‌آميز را کنار بگذارند.
بر اساس اطلاعيه گروه چهارجانبه «تمام مسائل اساسی» می‌بايست حل شوند.

مهم‌ترين مسائل مورد اختلاف در مذاکرات خاور ميانه مرزهای دولت آينده فلسطين و تضمين امنيت اسرائيل است. اين دو مسئله در خود سرنوشت ۸/۴ ميليون فلسطينی پناهنده و آينده اورشليم را در بر دارند. فلسطينی‌ها می‌خواهند منطقه شرق اورشليم، شهری که در اختيار اسرائيل است را پايتخت کشور خود بنامند.

اسرائيل و فلسطين آخرين بار در پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی، پيش از جنگ غزه، پای ميز مذاکره مستقيم نشسته بودند.

Share/Save/Bookmark