رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ مرداد ۱۳۸۹

يک کشته و دو زخمی در گروگان‌گيری ريودوژانيرو

روز شنبه در جريان يک گروگان‌گيری در شهر ريودوژانيرو، پليس برزيل ده مرد مسلح را دستگير و ۳۵ گروگان را آزاد کرد. اين گروگان‌گيری به مدت دو ساعت در يک محله ثروتمند اين شهر طول کشيد و در يک هتل پنج ستاره به وقوع پيوست.

به گزارش رويترز، پليس هنگامی که متهمان نقاب‌دار و مسلح به سلاح‌های خودکار و نارنجک، با خودروهای خود در امتداد جاده کنار اقيانوس در تردد بودند؛ با آن‌ها روبه‌رو شد.


در محله «سائو کونرادو»ی ريودوژانيرو صدای شليک گلوله به گوش رسيد و افراد مسلح به هتل اينترکُنتيننتال گريختند. اين هتل سال گذشته ميزبان برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در آمريکای لاتين بود.

پليس اعلام کرد که به هنگام تيراندازی يک رهگذر کشته و دو مامور پليس نيز زخمی شدند.

يکی از مشکلات بزرگ ريودوژانيرو آمار بالای جرم و جنايت در اين شهر است

يک شاهد عينی که نخواست نام‌اش فاش شود، گفت: «هرگز اين تعداد جنايتکار را يک‌جا و با هم نديده بودم. همه آن‌ها لباس‌های يک‌شکل، مثل اونيفورم پوشيده بودند.»

سرهنگ ليما کاسترو، سخنگوی پليس نظامی ريودوژانيرو اعلام کرد که ۳۵ گروگان بدون آسيبی آزاد شدند و پليس تمام هتل را جست‌وجو کرده و ۱۰ نفر را بازداشت نمود.

آخرين جنايت خيابانی گسترده در ريودوژانيرو در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۶ به وقوع پيوست که طی آن در يک سری حملات به پاسگاه‌های پليس ۱۸ نفر از شهروندان و پليس اين شهر کشته شدند.

خشونت و جنايت در ريودوژانيرو رايج است. سوداگران مواد مخدر کنترل بسياری از محلات فقيرنشين شهر را در اختيار دارند.

يکی از مشکلات بزرگ ريودوژانيرو آمار بالای جرم و جنايت در اين شهر است. طبق آمار وزارت دادگستری برزيل، ميزان قتل در اين شهر، در سال ۲۰۰۲ ميلادی، بيش از ۶۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بود در حالی که اين آمار در کل برزيل ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

از آغاز سال ۲۰۰۸ اين ميزان قتل به ۷/۳۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش يافت.

ريودوژانيرو، پس از سائوپولو، دومين شهر بزرگ برزيل و دومين شهر تجاری و اقتصادی اين کشور به شمار می‌رود و در جنوب شرقی برزيل واقع است.

بازی‌های المپيک سال ۲۰۱۶ در ماه اوت و در اين شهر برگزار خواهد شد.

Share/Save/Bookmark