رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹

قتل يک فرمانده طالبان در نزديکی مرز ايران

ناتو اعلام کرد يک فرمانده طالبان را که هماهنگ‌کننده انتقال جنگجويان خارجی و جنگ‌افزار «از ايران» بود، طی عمليات مشترکی با نيروهای امنيتی افغان همراه با پنج تن از افرادش در ولايت فراه هم مرز با ايران کشته است.

در اطلاعيه ای که از سوی دفتر مطبوعاتی ناتو در کابل منتشر شد از اين فرمانده به‌عنوان «هم‌دَم رهبران طالبان و القاعده» نام برده شده است که از مدت‌ها پيش تحت تعقيب قرار داشت.


بر پايه اين اطلاعيه، اين فرمانده و همراهان‌اش روز جمعه در شهرک «پشت رود» فراه هدف حمله هوايی قرار گرفته اند. همچنين در جريان اين حمله، يک زن و دو کودک نيز «تصادفی» کشته شده‌اند.

در اين حمله چندين شورشی نيز بازداشت شده اند اما ناتو هويت اين افراد را مشخص نکرده است.

ايران بارها از سوی نظاميان خارجی مستقر در افغانستان و شماری از دولت‌های غربی به حمايت از شورشيان افغان متهم شده است

سرهنگ رافائل تورس مسئول مرکز هماهنگی عمليات نظاميان بين‌المللی با ابراز تاسف از کشته‌شدن اين سه غيرنظامی گفته است آن‌ها تحقيقات‌شان را درباره مرگ اين غيرنظاميان آغاز کرده‌اند.

سعدالدين فرماندار شهرک پشت رود از اين فرمانده شورشی به نام « ملا جمعه‌گل» نام برد و گفت اين فرمانده و افرادش در سال جاری حملات متعددی را عليه نيروهای نظامی خارجی و افغان طراحی و اجرا کرده بودند.

ماه گذشته «ملا اختر، مسئول انتقال جنگجويان خارجی از ايران به افغانستان» در عمليات ناتو در ولايت فراه کشته شد.

سه سال پيش نيز ملا عبدالحميد اسحاق‌زی، والی خودخوانده طالبان در ولايت فراه که متهم به ارتباط با ايران بود طی عمليات ويژه ناتو با ۴ تن از همراهان‌اش کشته شد و ۹ تن از افراد وی بازداشت شدند.

ايران بارها از سوی نظاميان خارجی مستقر در افغانستان و شماری از دولت‌های غربی به حمايت از شورشيان افغان متهم شده است.

پنج ماه قبل هنگامی که سفر محمود احمدی‌نژاد به کابل برنامه‌ريزی شده بود، رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا با يک سفر غير منتظره به افغانستان سبب تعويق سفر رئيس جمهور ايران شد.

آقای گيتس در اين سفر ايران را به انجام «بازی دوگانه» در افغانستان متهم کرد و گفت «ايران از يک سو می‌خواهد روابط‌اش را با دولت افغانستان حفظ کند و از سوی ديگر می‌خواهد هرکاری که به ما ضربه بزند و برای ما موفقيت‌آميز نباشد را انجام دهد.»

آقای گيتس افزود آن‌ها به طالبان «کمک» خواهند کرد، چه اين کمک «مالی» باشد يا «حمايت سطح پايين».

مقامات ايران حضور نظاميان بين‌المللی درافغانستان را «اشغال» می‌نامند اما همواره با اعلام پشتيبانی از دولت حامد کرزی حمايت از شورشيان را رد کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ناتو باید به جای کشتن این افراد، آنها را دستگیر کند.
چون آنها میتوانند اطلاعات بسیار مهمی را در ارتباط با نحوه کمک ایران به تروریست هایی که جان و مال مردم بی گناه افغانستان و عراق را هدف قرار داده اند افشا کنند.

-- علی ، Aug 21, 2010 در ساعت 09:10 AM