رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ مرداد ۱۳۸۹

مذاکرات فلسطين و اسرائيل آغاز می‌شود

پس از گذشت ۲۰ ماه، مذاکرات مستقيم اسرائيل و فلسطين از سر گرفته خواهد شد.

نيويورک تايمز عصر پنجشنبه نوشت که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه اين موضوع را اعلام خواهد کرد.


کرانه غربی رود اردن

اين روزنامه نوشت که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و محمود عباس، رهبر فلسطين موافقت کرده‌اند که مذاکرات خود را به مدت يک سال ادامه دهند.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در اوايل ماه سپتامبر، بنيامين نتانياهو و محمود عباس را به واشنگتن دعوت خواهد کرد تا مقدمات شروع مذاکره را آماده کنند.

مذاکرات فلسطين و اسرائيل از ماه دسامبر ۲۰۰۸ تا کنون متوقف مانده است

فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی خود در اين باره گفت: «ما فکر می‌کنيم که به تصميم از سر گيری مذاکره از سوی دو طرف بسيار نزديک شده‌ايم. تنها تعيين جزئيات باقی مانده است.»

فيليپ کراولی تصريح کرد که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا با ناصر جوده، وزير امور خارجه اردن، به‌عنوان پشتيبان جدی ادامه مذاکرات در دنيای عرب، و همچنين تونی بلر، نماينده گروه چهارجانبه، شامل آمريکا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل در امور خاور ميانه، گفت‌وگو کرده است.

گروه چهارجانبه قرار است بيانيه‌ مشترکی در حمايت از ادامه مذاکرات منتشر کنند.

اسرائيل ابراز آمادگی خود را جهت از سرگيری مذاکرات مستقيم اعلام کرده اما گفته است اين مذاکرات بايد بدون پيش شرط‌های قبلی مبنی بر توقف شهرک‌سازی‌های اسرائيل در کرانه غربی رود اردن انجام پذيرد.

فلسطينيان از ماه‌ها پيش درخواست توقف کامل اشغال کرانه غربی رود اردن توسط اسرائيل را مطرح کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند طرح مشخص و پايداری برای تعيين نهايی مرزها در اين منطقه تصويب شود.

فلسطينيان آماده‌اند تا در مذاکرات يک سال آينده به تمامی سئوالات مرکزی در مورد اختلافات دو کشور رسيدگی شود.

اسرائيل از سال ۱۹۶۷ ميلادی کرانه غربی رود اردن، شامل بيت‌المقدس شرقی را در اشغال خود دارد و تا کنون ۵۰۰ هزار يهودی را در بيش از ۱۰۰ شهرک در اين مناطق اسکان داده است.

ساخت اين شهرک‌ها بر اساس قوانين بين‌المللی غير قانونی است، اما اسرائيل اين مسئله را نمی‌پذيرد.

مذاکرات فلسطين و اسرائيل از ماه دسامبر ۲۰۰۸ تا کنون متوقف مانده است.

Share/Save/Bookmark