رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ مرداد ۱۳۸۹

«ایران فعال‌ترین کشور حامی تروریسم است»

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود بار دیگر ایران را «فعال‌ترین کشور حامی تروریسم» اعلام کرد.

این گزارش که امروز، پنج‌شنبه منتشر شده‌است ایران را به حمایت از گروه‌های مسلح و تروریستی در خاورمیانه و آسیای میانه متهم کرده‌است.

وزارت امور خارجه آمریکا در سال‌ها ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز ایران را «فعال‌ترین دولت حامی تروریسم» معرفی کرده بود.

این گزارش می‌گوید که حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی باعث به خطر انداختن ثبات اقتصادی در منطقه خلیج فارس شده و به رشد دموکراسی آسیب زده‌است.

تاثیر منفی اقدامات ایران بر تلاش‌های بین‌المللی برای تقویت صلح در منطقه از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده‌است.

در بخشی از این گزارش ایران به عنوان حامی «اصلی» گروه‌هایی که با روند صلح خاورمیانه مخالف هستند، معرفی شده‌است.

بنا به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، حزب الله لبنان صدها میلیون دلار از ایران دریافت کرده و هزاران نفر از نیروهای این گروه در پایگاه‌های ایران آموزش دیده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی باعث به خطر انداختن ثبات اقتصادی در منطقه خلیج فارس شده و به رشد دموکراسی آسیب زده‌است.

مسلح کردن دوباره حزب‌الله پس از اتمام جنگ این گروه با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ برخلاف قطعنامهٔ ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل بوده، از دیگر اتهامات وارده بر ایران است.

ایران همچنین متهم شده‌است که به گروه‌های فلسطینی «حماس»، «جهاد اسلامی» و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین، فرماندهی عمومی» سلاح و آموزش می‌دهد و منابع مالی در اختیار آنها می‌گذارد.

ایران از جمله حامیان حزب‌الله لبنان و گروه حماس در فلسطین است و ادعای تروریست بودن این گروه‌ها را رد می‌کند.

آمریکا:نیروی قدس ابزار اصلی ایران برای گسترش تروریسم
آمریکا نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را مسئول عملیات‌های برون مرزی ایران اعلام کرده و این شاخه از سپاه را «ابزار اصلی ایران برای گسترش و حمایت از تروریسم» می‌داند.

این گزارش می‌گوید که آموزش به طالبان افغانستان از دیگر فعالیت‌های نیروی قدس سپاه است و ایران از سال ۲۰۰۶ به این گروه سلاح‌های سبک، خمپاره، آرپی‌چی و مواد انفجاری و همچننی آموزش‌های نظامی داده‌است.

خودداری از معرفی علنی اعضای بازداشت شده القاعده که در ایران بازداشت هستند و تمایل نداشتن به محاکمه این افراد در کشور اصلی خود یا یک کشور سوم، از دیگر موارد مطرح شده در این گزارش است.

بنا به اخبار منتشر شده، تعدادی از اعضای خانواده اسامه بن لادن در ایران در بازداشت خانگی هستند.

مداخله در عراق و ارائه منابع مالی، سلاح و آموزش به گروه‌های شبه نظامی شیعه در این کشور از دیگر مسائل عنوان شده در این گزارش است.

ایران متهم است که با همکاری حزب‌الله لبنان، نیروهای شبه نظامی شیعه عراقی را در خارج از این کشور آموزش داده و تجهیزاتی برای کشتن سربازان عراقی و نیروهای ائتلاف در اختیار آنها گذاشته‌است.

ایران همواره حمایت از گروه‌های شبه نظامی در افغانستان و عراق را تکذیب کرده‌است.

Share/Save/Bookmark