رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹

درگيری‌های نظامی اسرائيل و لبنان

نيروهای نظامی اسرائيل و لبنان به روی هم آتش گشودند. اين زد و خورد نظامی که شديدترين حملات پراکنده در چهار سال اخير بود پنج کشته به جای گذاشت.

بر اساس اخبار منتشر شده توسط منابع خبری و نيروهای امنيتی لبنان، حداقل سه سرباز لبنانی، يک افسر اسرائيلی و يک روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند. اين حملات متقابل در نزديکی منطقه‌ی مرزی عديسه، واقع در لبنان رخ داد.

پس از درگيری‌های شديد سال ۲۰۰۶ که در آن نيروهای نظامی اسرائيل و حزب‌الله لبنان به‌مدت يک ماه به روی هم آتش گشودند، بار ديگر در اين منطقه سربازان دو کشور کشته‌شدند.

دولت‌های هر دو کشور يکديگر را متهم به آغاز درگيری کرده‌اند.

سعدالحريری، نخست‌وزير لبنان اسرائيل را متهم به نقض حاکميت ملی اين کشور کرد و وزارت خارجه‌ی اسرائيل نيز اعلام کرد لبنان قطع‌نامه‌ی شورای امنيت را زير پا گذاشته و اسرائيل به سازمان ملل متحد شکايت خواهد برد.

سازمان ملل که ۱۳ هزار نيروی کلاه‌ آبی خود را در اين منطقه مستقر کرده از هر دو کشور خواست که از حداکثر توان خود برای پايان دادن به درگيری‌ها استفاده کنند.

صلح‌بانان سازمان ملل گزارش داده‌اند که هنگام آغاز زدوخورد، نظاميان اسرائيلی در داخل مرز اين کشور فعاليت داشتند و از مرز عبور نکرده بودند.

با اين حال ناظران گزارش می‌دهند که چند ساعت پس از درخواست سازمان ملل شاهد آتش پراکنده‌ی توپخانه‌ی اسرائيل بوده‌اند.

هنوز دليل اصلی اين درگيری‌های نظامی روشن نيست. يک منبع آگاه از نيروهای امنيتی لبنان گفته‌است «درگيری زمانی آغاز شد که اسرائيل می‌خواست برای نصب دوربين‌های مداربسته‌ی خود درختی را در لبنان قطع کند. ارتش لبنان با تيراندازی خود به نيروهای اسرائيل اخطار داد و اسرائيل نيز متقابلآ با تيراندازی پاسخ گفت.» پس از آن هلی‌کوپترهای اسرائيل با راکت‌های خود به روی نيروهای لبنانی آتش گشودند.

شبکه‌ی تلويزيونی المنار، نزديک به حزب‌الله لبنان گزارش داد که يک مقام عالی‌رتبه نظامی اسرائيل نيز کشته‌ شده‌است.

نيروهای اسرائيلی نسبت به اعلام خبر کشته شدن اين مقام نظامی واکنشی نشان ندادند و تنها اشاره کردند که در حين فعاليت‌های متداول در خاک اسرائيل، به روی سربازان اسرائيلی تيراندازی شده‌است.

وزارت امور خارجه‌ی اسرائيل از چهار کشته در مرز خبر داده‌اند.

طبق آخرين گزارش‌ها، صلح‌بانان سازمان ملل متحد در باره‌ی درگيری‌های سه‌شنبه گزارشی منتشر کرده‌اند. طبق اين گزارش نيروهای اسرائيلی و لبنانی گفته‌اند که هنگام آغاز زدوخورد بين دو طرف، نظاميان اسرائيلی در داخل مرز اين کشور فعاليت داشتند و از مرز عبور نکرده بودند.

Share/Save/Bookmark