رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹

آغاز مهر و موم کامل حفره‌ی نفتی در خليج مکزيک

با گذشت بيش از سه ماه از انفجار سکوی نفتی «ديپ‌واتر هورايزون» در خليج مکزيک، شرکت بريتانيايی بريتيش پتروليوم مُهر و موم کامل حفره‌ی ايجاد شده را آغاز کرد.

بريتيش پتروليوم اعلام کرد که روز سه‌شنبه (ديروز) پس از پيشرفت مثبت مرحله‌ی آزمايشی کار، عمليات پمپ گلِ سنگين و سپس سيمان‌ريزی فشرده بر حفره‌ی مُهر و موم شده، آغاز شد.


عمليات مهر و موم کامل حفره‌ی نفتی

اين شرکت نفتی روز گذشته از نشت کوچکی در درب سيستم کنترل خبر داده بود که به همين خاطر عمليات مُهر و موم لوله‌ی نفتی با تاخير صورت گرفت.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنت ولس، نايب رئيس بريتيش پتروليوم گفت که عمليات پمپ گل سنگين و سيمان فشرده ممکن است چندين روز طول بکشد. وی گفت: «هنوز معلوم نيست که اين عمليات چند ساعت و يا چند روز به طول انجامد.»

پس از اين مرحله قرار است از نيمه‌ی ماه آگوست عمليات ديگری آغاز گردد که طی آن از طريق حفره‌های امدادی، گل و سيمان فشرده به انتهای پايانی لوله تزريق شود.

ثاد آلن، هماهنگ‌کننده‌ ستاد بحران دولت آمريکا، پيشرفت عمليات را مطمئن خواند و اين روش را تنها راه ممکن به پايان دادن فاجعه‌ی نفتی دانست.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دولت آمريکا، پس از انفجار سکوی نفتی «ديپ‌واتر هورايزون» در ۲۰ آوريل گذشته، نزديک به ۷۸۰ ميليون ليتر نفت، معادل۹/۴ ميليون بشکه نفت، به دريا سرازير شده است.

با اين آمار رسمی فاجعه نفتی خليج مکزيک بزرگ‌ترين نشت نفت در تاريخ به شمار می‌رود.

پيش از اين بزرگ‌ترين فاجعه‌ی نشت نفت ۳/۳ ميليون بشکه بود که آن نيز در سال ۱۹۷۹، در خليج مکزيک و بر اثر انفجار چاه نفتی متعلق به Ixtoc Uno، تأسيسات استخراج نفتی مکزيک صورت گرفت.

در فاجعه‌ نفتی آلاسکا در سال ۱۹۸۹، سقوط تانکرهای «اکسون والدز» موجب شد تا ۴۱ ميليون ليتر نشت کند.

يکی ديگر از بحران‌ها که خسارات نفتی زيادی به‌بار آورد در جريان اشغال کويت توسط ارتش عراق در سال ۱۹۹۱ رخ داد که شرکت‌های نفتی بسياری از آن زيان ديدند.

بر اساس محاسبه‌ جديد نفت نشت شده در خليج مکزيک، پيش‌بينی می‌شود که دولت آمريکا خسارتی معادل ۱۷/۶ ميليارد دلار (۱۳ ميليارد يورو) از شرکت بريتيش پتروليوم تقاضا کند.

Share/Save/Bookmark