رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ مرداد ۱۳۸۹

آرایش جنگی ونزوئلا در مرز کلمبیا

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا نیروهای نظامی را در مرز کلمبیا مستقر کرده و گفته که در حال مرور طرح‌هایی برای جنگ احتمالی با کلمبیا است که ممکن است در پی بروز تنش میان دو کشور رخ دهد.

هوگو چاوز طی یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه وی. تی. وی اظهار کرد که این امر را سه شب قبل به معاون رئیس جمهوری ابلاغ کرده است.


به گزارش سی. ان. ان، چاوز همچنین گفت: «این مسئله مرا ناراحت می‌کند اما باید اقرار کنم که در حال مرور برنامه‌های جنگ هستم.»

هوگو چاوز روز جمعه با اعلام این خبر گفت که نیروهایش در ١٠ منطقه هم مرز با کلمبیا مستقر شده‌اند تا اگر آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری کلمبیا تا پیش از ترک قدرت در هفت اگوست فرمان حمله به ونزوئلا را صادر کرد آمادگی مقابله داشته باشند.

اظهارات چاوز در خصوص احتمال حمله کلمبیا به ونزوئلا در حالی مطرح می‌شود که مقامات کلمبیایی تاکید کرده‌اند هیچ برنامه‌ای برای حمله به ونزوئلا نداشته و اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنند

اظهارات چاوز در خصوص احتمال حمله کلمبیا به ونزوئلا در حالی مطرح می‌شود که مقامات کلمبیایی تاکید کرده‌اند هیچ برنامه‌ای برای حمله به ونزوئلا نداشته و اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنند.

روابط دو کشور پس از آن‌که رئیس جمهوری کلمبیا ونزوئلا را متهم به حمایت و پناه دادن به شورشیان چپ گرا کرد رو به وخامت گذاشته است.

کلمبیا می گوید اسناد تصویری در دست دارد که اثبات می‌کند گروه شورشی «فارک» در خاک ونزوئلا پایگاه دارد. ونزوئلا این اتهام را رد کرده و در پاسخ به آن روابط دیپلماتیک خود با کلمبیا را قطع کرد.

گروه فارک برای دهه‌ها است که علیه دولت کلمبیا مبارزه می‌کند.

چاوز همچنین در مصاحبه خود اعلام کرد که اظهارات مقامات کلمبیا تهدیدی علیه «حاکمیت»، «مردم» و «انقلاب» ونزوئلا است.

وی می‌گوید که بررسی‌های گارد ملی ونزوئلا نشان می‌دهد که شورشیان کلمبیا هیچ پایگاهی در خاک کشورش ندارند.

رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین دولت کلمبیا را به طرح‌ریزی برای ترور خود متهم می‌کند.

با وجود تنش نگران کننده میان دو کشور اما چاوز ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن خوان مانوئل سانتوس به عنوان رئیس جمهورب تازه کلمبیا روابط دو کشور ترمیم شود. او می‌گوید که امیدوار است در اولین فرصت ممکن با سانتوس دیدار کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امیدوارم هوگو جون از محمود جونش درس نگرفته باشه!

-- روژ ، Aug 1, 2010 در ساعت 09:08 AM

خداوندا رحم کن بر ما تا جنگ جدیدی شروع نشه و همه جنگها تبدیل به صلح و دوستی بشه.آمین.

-- فاطمه ، Aug 1, 2010 در ساعت 09:08 AM