رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ مرداد ۱۳۸۹

اخبار ضد و نقیض درباره انفجار نفت‌کش ژاپنی

در حالی که در گزارش‌های اولیه، شرکت میتسوئی از احتمال حمله به یکی از نفتکش‌های‌اش در تنگه هرمز خبر داده بود اما مقامات ایران گفته‌اند که این نفتکش در آب‌های عمان دچار انفجار شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که امروز در ساعت ٣٠ دقیقه بامداد به وقت محلی انفجاری در نفت‌کش استار رخ داده که «جدی» نبوده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه نفت‌کش استار برای تعمیرات ناشی از این انفجار، مسیرش را بدون نیاز به یدک‌کش به سوی بندر فجیره در امارات تغییر داده است.


نفتکش ژاپنی، عکس از آسوشیتدپرس

در نفت‌کش استار که به گفته شرکت میتسوئی در حال عبور از تنگه هرمز در جنوب ایران بوده، انفجاری رخ داده که باعث مجروح شدن یکی از ٣١ خدمه آن شده است.

مقامات این شرکت می‌گویند بر اثر این انفجار هیچ نفتی به دریا نشت نکرده است.

نفت‌کش استار که حامل ۲۷۰ هزار تن نفت خام بوده، با ٣١ خدمه فیلیپینی و هندی پس از بارگیری در یکی از بنادر امارات متحده عربی عازم ژاپن بوده‌ است.

وزارت ترابری ژاپن نیز می‌گوید که هنگام عبور کشتی نفت‌کش استار از تنگه هرمز، «انفجار مشکوکی» در کشتی روی داده که سبب خسارت دیدن نفت‌کش و زخمی شدن یکی از خدمه‌ها شده است.

وزارت ترابری ژاپن افزوده که علت این انفجار مشخص نیست اما یکی از خدمه کشتی گفته که قبل از انفجار، حرکت «یک شی درخشان» را در فضا دیده است.

اما عطااله صدر، معاون وزیر راه و ترابری و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته که این حادثه در آب‌های عمان رخ داده است.

او افزوده که «حمله تروريستي به نفتکش ژاپنی صحت ندارد و چنين موضوعي فقط از سوی خبرگزاری‌های خارجی عنوان می‌شود كه در اين شرايط به دنبال مقاصد ديگر و ايجاد جو روانی در خليج فارس و در مسير تردد نفتكش‌ها هستند.»

نفت‌کش استار که حامل ۲۷۰ هزار تن نفت خام بوده، با ٣١ خدمه فیلیپینی و هندی پس از بارگیری در یکی از بنادر امارات متحده عربی عازم ژاپن بوده‌ است

صدر خاطرنشان کرده که «طبق آن‌چه از مركز پليس پادشاهی عمان اطلاع داريم، نزدیك ساعت سه صبح امروز صداي انفجار در آب‌هاي عمان به گوش رسيده كه پس از بررسی‌های مقامات عمان مشخص شده نفت‌کش ژاپنی دچار سانحه و آتش‌سوزی شده است.»

محمد حکیمی، معاون دريايي و بندری اداره كل بنادر هرمزگان نيز به ایسنا گفته که تنگه هرمز در حال حاضر باز است و آلودگی نیز گزارش نشده است.

او افزوده که يكي از تانكرهاي این نفت‌كش ژاپنی در شش و نیم مايلی شمال غربی عمان دچار آتش‌سوزی شده است.

تنگه هرمز یکی از مسیرهای آبی بین‌المللی است که کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر و بحرین نفت خود را از طریق آن به سایر کشورها صادر می‌کنند.

بر اساس قطع نامه ١٩٢٩ که خردادماه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شد، سایر کشورها می‌توانند کشتی‌هایی را که به مقصد ایران در حرکت هستند، بازرسی کنند.

ایران در واکنش به این تصمیم شورای امنیت تهدید کرده در صورت بازرسی کشتی‌‌هایش، دست به اقدام متقابل می‌زند.

ناظران می‌گویند که ایران در مقابل بازرسی کشتی‌هایش، احتمال دارد که تنگه هرمز را مسدود کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بخشی از تنگه هرمز هم در آب‌های عمان است خب.

-- بدون نام ، Jul 29, 2010 در ساعت 05:56 PM