رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ مرداد ۱۳۸۹

قول آینده درخشان به جاسوس‌های روس

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه روز شنبه گفت که با کسانی که در آمریکا با اتهام جاسوسی برای روسیه مواجه شده و با چند جاسوس آمریکایی مبادله شده بودند دیدار کرده و قول «آینده‌ای درخشان» را به آن‌ها داده است.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین در جریان یک سفر کاری به اوکراین گفت شکی ندارد که آن‌ها زندگی «خوب و درخشانی» خواهند داشت.


در اویل ماه جاری ١٠ نفر متهم شدند که در پوشش شهروندان آمریکایی برای روسیه جاسوسی می‌کردند. این ماجرا بزرگ‌ترین رسوائی جاسوسی میان دو کشور پس از جنگ سرد بود.

این افراد به روسیه بازگردانده شدند و روسیه نیز در برابر چهار نفر را که به اتهام ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی غربی در زندان بودند را آزاد کرد.

پوتین گفت که این مسأله به خاطر خیانت چند نفر لو رفته است. او همچنین گفت که خائنان معتاد به مشروب یا مواد بوده‌اند

پوتین که در زمان جنگ سرد به عنوان افسر کا.گ.ب در آلمان فعالیت می‌کرد در خصوص این‌که در چه محلی با این جاسوس‌ها دیدار کرده است چیزی نگفت اما بیان کرد که آن‌ها به صورت دسته جمعی سرودهای شوروی را می‌خوانده‌اند و او متعجب مانده است که آن‌ها چه می‌کنند.

او گفت تا آن‌جا که به این افراد مربوط است هر کدام از آن‌ها زندگی دشواری داشته‌اند. چرا که باید خودشان به تنهایی به یک زبان خارجی تسلط پیدا می‌کردند به گونه‌ای که بتوانند با آن فکر کنند و سخن بگویند و فعالیت کنند و در عین حال بدون اینکه مصونیت دیپلماتیک داشته باشند علاقه خود به کشور مادری را نیز نگه دارند.

پوتین گفت که این مسأله به خاطر خیانت چند نفر لو رفته است. او همچنین گفت که خائنان معتاد به مشروب یا مواد بوده‌اند.

زمانی که از پوتین پرسیده شد که آیا روسیه برنامه ای برای انتقام گیری دارد گفت که پرسیدن این سوال صحیح نیست چرا که سرویس های مخفی زیر قوانین خودشان فعالیت می کنند و همه می دانند که این قوانین چه هستند.

Share/Save/Bookmark