رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ مرداد ۱۳۸۹

قطع روابط دیپلماتیک ونزوئلا و کلمبیا

پس از آن‌که دولت کلمبیا، ونزوئلا را به حمایت از شورشیان «فارک» متهم کرد، هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا خبر از قطع کلیه روابط کشورش با کلمبیا داد.

این اقدام چاوز پس از آن روی داد که دولت کلمبیا با انتشار فهرستی از نام پنج نفر از رهبران «ارتش آزادی بخش ملی» و شورشیان «فارک»، ونزوئلا را متهم کرد که به این افراد در خاک خود پناه داده است.


به گزارش شبکه سی. ان. ان، این موضوع بزرگ‌ترین تنش میان دو کشور و رئیس جمهور آن‌ها در طول یک سال گذشته است. ونزوئلا و کلمبیا در طول سال گذشته روابط پر تنشی داشته‌اند.

هوگو چاوز ضمن اعلام خبر قطع روابط دیپلماتیک کشورش با کلمبیا همچنین گفت پس از ریاست جمهوری آلوارو اوریبه، کلمبیا به سمت «انزوا» رفته و تبدیل به کشوری «پرخاشگر» و «خشن» شده است.

او همچنین ضمن «دیوانه» خواندن اوریبه، ایالات متحده را متهم کرد که از اوریبه به عنوان «عروسکی دست نشانده» استفاده می‌کند.

اوریبه از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری کلمبیا بیش‌ترین میزان مقابله با شورشیان فارک را داشته است. گرو فارک برای دهه‌ها است که علیه دولت کلمبیا مبارزه می‌کند.

کلمبیا بارها چاوز را به حمایت از شورشیان مخالف دولت متهم کرده و در مقابل نیز چاوز دولت دست راستی کلمبیا را به تلاش برای قتل خود متهم کرده است

در پی این تنش ونزوئلا سفیر خود از کلمبیا را فراخوانده و ٧٢ ساعت به کلمبیا مهلت داده تا دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا خارج کند.

کلمبیا بارها چاوز را به حمایت از شورشیان مخالف دولت متهم کرده و در مقابل نیز چاوز دولت دست راستی کلمبیا را به تلاش برای قتل خود متهم کرده است.

کلمبیا می‌گوید که شورشیان در خاک ونزوئلا اردوگاه داشته و بیش از ١٥٠٠ تن از آن‌ها در ونزوئلا هستند. چاوز اما می‌گوید اگر هر گونه اردوگاه شبه نظامیان كلمبیایی در ونزوئلا باشد غیر قانونی و بدون مجوز دولت ونزوئلا است.


چاوز اعلام كرد: «رئیس جمهور كلمبیا می‌تواند دستور ساخت یك اردوگاه دروغین در خاك ونزوئلا را صادر كند تا بتواند دلیلی برای آغاز جنگ و حمله به ونزوئلا باشد.»

وی هشدار داد ما برای هرگونه نبرد با کلمبیا «اشک» می‌ریزیم اما اگر لازم باشد به این نبرد می‌رویم.

در پی بروز تنش میان دو کشور ونزوئلا و کلمبیا، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از دو کشور خواست که از طریق گفت‌وگو و مذاکره مشکلات را حل کنند.

این برای اولین بار نیست که ونزوئلا روابط خود با کلمبیا را قطع می‌کند. سال گذشته نیز که دولت کلمبیا ونزوئلا را به دادن سلاح به شورشیان متهم کرد، چاوز روبط کشور خود با کلمبیا را کاهش داد.

کلمبیا مدعی شده بود که در یکی از پایگاه‌های شورشیان سلاح‌های ضد تانکی پیدا کرده است که ساخت ونزوئلا هستند. ونزوئلا اما با رد این اتهام عنوان کرد که احتمالا شبه نظامیان مخالف دولت کلمبیا این تسلیحات را از یکی ازپایگاه های ونزوئلا دزدیده‌اند.

Share/Save/Bookmark