رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ تیر ۱۳۸۹

حق فعالیت در سازمان ملل برای دگرباشان

روز دوشنبه پس از تلاش‌ها و حمایت‌های نمایندگان دولت باراک اوباما شورای عالی اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل رای به رسمیت شناختن «کمیسیون بین‌المللی حقوق همجنس‌گرایان» داد.

به گزارش آسوشیتدپرس از سازمان ملل، اوباما،‌ رئیس‌ جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد از این تصمیم استقبال کرده و آن را «گام مهمی در راستای حقوق بشر» خواند.


اوباما افزوده است که با به رسمیت شناختن این کمیسیون «سازمان ملل به آرمان‌هایی که به خاطر آن‌ها پایه‌گذاری شد و همچنین ارزش‌هایی که ایالات متحده در راستای همه جانبه‌نگری و برابری عمیقا به آن‌ها ملتزم است؛ نزدیک‌تر شده است.»

به گفته سخنگویان این کمیسیون، کمیسیون بین‌المللی حقوق همجنس گرایان (International Gay and Lesbian Human Rights Commission) اکنون حق حضور در جلسات سازمان ملل، صدور بیانیه و همکاری با مقامات سازمان ملل و همچنین نهادهای این سازمان برای دفاع از حقوق همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و کسانی که تغییر جنسیت داده‌اند را به دست آورده است.

اکثریت پنجاه و چهار عضو شورای عالی اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل به تقاضای این کمیسیون برای دستیابی به جایگاه مشورتی در سازمان ملل رای مثبت دادند. ٢٣ کشور در این رای‌گیری رای مثبت و ١٣ کشور رای منفی دادند.

مصر، پاکستان، عربستان سعودی، روسیه و چین در میان کشورهایی بودند که به این تقاضا رای منفی دادند.

پیش‌تر دولت آمریکا و چهارده نماینده کنگره این کشور که از این تقاضا پشتیبانی کرده بودند گفته بودند که معتقدند تقاضای کمیسیون حقوق همجنس‌گرایان با موافقت روبرو خواهد شد زیرا به این ترتیب رعایت حقوق همجنس‌گرایان تضمین می‌شود.

به گفته اشترن، از میان ٣٢٠٠ موسسه غیر دولتی که دارای عضویت مشورتی در سازمان ملل هستند تنها ٩ موسسه مدافع حقوق همجنس‌گرایان مرد و زن هستند

کمیسیون بین‌المللی حقوق همجنس‌گرایان که شعباتی در آفریقای جنوبی، آرژانتین و فلیپین هم دارد از سال ٢٠٠٧ تلاش کرده بود تا به عضویت مشورتی در شورای عالی اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل دست یابد. این شورا مجمع اصلی سازمان ملل برای بحث در امور اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی است.

پس از اعلام نتایج رای‌گیری، جسیکا اشترن، مدیر برنامه‌ریزی کمیسیون به آسوشیتدپرس گفت: «ما هیجان زده شده‌ایم، با توجه به این‌که هم اکنون در هفتاد کشور دنیا، قوانینی علیه روابط جنسی بین دو جنس موافق وجود دارد و هراس از همجنس‌گرایی هنوز در جهان رواج دارد، این تصمیم جامعه بین‌المللی برای به رسمیت شناختن کمیسیون و معیارهای حقوق بشر که سازمان ملل ارائه می‌دهد، برای ما بسیار ارزشمند است.»

به گفته اشترن، از میان ٣٢٠٠ موسسه غیر دولتی که دارای عضویت مشورتی در سازمان ملل هستند تنها ٩ موسسه مدافع حقوق همجنس‌گرایان مرد و زن هستند.

به رسمیت شناخته شدن این گروه توسط سازمان ملل، یک پیروزی برای باراک اوباما محسوب می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٠٨ وعده‌های هنوز تحقق نیافته بسیاری به همجنس‌گرایان به عنوان یکی از گروه‌های حامی خود داده بود.

پس از آن‌که ماه گذشته ابتدا تصمیم گرفته شد تا تقاضای عضویت مشورتی توسط کمیسیون به حالت تعلیق در آید، مقامات دولتی آمریکا تلاش وسیعی را آغاز کردند تا این تقاضا در جلسه امسال شورای عالی اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل مطرح شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هیجان‌زده‌گی هم دارد! گامی است جدید برای احترام به زندگی کردن و اجازه زندگی دادن . مرحبا بر اراده انسان‌های آزاد. باید جشن گرفت!

یک زن دگرجنس‌گرا

-- بدون نام ، Jul 20, 2010 در ساعت 11:04 AM