رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ تیر ۱۳۸۹

ممنوعیت «روبنده» در دانشگاه‌های سوریه

دولت سوریه دانشجویان و اساتید زن این کشور را از پوشیدن نوعی لباس مخصوص در دانشگاه‌ها که به جز چشم‌ها تمام صورت را می‌پوشاند، منع کرده است.

یک مامور دولتی در دمشق روز دوشنبه در این خصوص به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که دستور ممنوعیت استفاده از «نقاب» به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.


این مامور عالی رتبه دولتی که خواست نامش فاش نشود می‌گوید این دستور قطعا جامعه و دانشگاه‌های خصوصی را هم تحت تاثر قرار خواهد داد و تلاشی برای حفاظت از هویت سکولار سوریه است.

این دستور که روزیکشنبه ابلاغ شده است چادر و یا روسری که در سوریه بسیار متداول تر از «روبنده» هستند را در بر نمی‌گیرد.

اگرچه نقاب یک پوشش متداول در سوریه نیست اما در طول چند سال گذشته در سوریه رواج بیش‌تری یافته است و اکنون دولت اقتدارگرای سوریه در تلاش است تا جلوی گسترش آن را بگیرد

اگرچه نقاب یک پوشش متداول در سوریه نیست اما در طول چند سال گذشته در سوریه رواج بیش‌تری یافته است و اکنون دولت اقتدارگرای سوریه در تلاش است تا جلوی گسترش آن را بگیرد.

نقاب از آموزه‌های سلفی‌گری است، جنبشی که خود را بر آمده از اسلام ناب می‌داند و دکترینی مشابه عربستان سعودی دارد. در میان طیف‌های اسلامی سلفی‌گری در انتهای محافظه‌کاری تندروانه قرار دارد.

این ممنوعیت یک نگاه مشترک نادر میان حکومت سکولار و تمامیت خواه سوریه و دموکراسی های غربی را نشان می دهد؛ هر دو بر این نظرند که «نقاب» یک تهدید بالقوه برای بی ثباتی اجتماعی است.

Share/Save/Bookmark