رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ تیر ۱۳۸۹

پاکستان متهم به عملیات تروریستی بمبئی

یک مقام امنیتی هند می‌گوید سرویس اطلاعاتی پاکستان حمله سال ٢٠٠٨ ستیزه جویان اسلام‌گرا به بمبئی را که منجر به کشته شدن ١٦٦ نفر شد «کنترل» و «هماهنگ» کرده است.

این صریح‌ترین اظهارنظر یک مقام هندی در خصوص نقش پاکستان در این عملیات تروریستی است.


یک روزنامه هندی به نقل از «جی کی پیلای» وزیر کشور هند می‌گوید نقش پاکستان فقط یک نقش «حاشیه‌ای» نبوده است.

به گزارش رویترز، او تاکید می‌کند که سرویس اطلاعاتی پاکستان از «ابتدا تا انتها» این عملیات را هدایت و سازماندهی می‌کرده است.

این اظهارات پیلای یک روز پیش از نشست وزرای خارجه دو کشور برای ترمیم روابط که پس از حمله بمبئی به وخامت گرائید، صورت گرفته است.

مقامات هندی از ابتدا پاکستان را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند، اما این اتهامات همواره از سوی پاکستان رد شده است

اشاره وی به یک رشته حملات همزمان مسلحانه نیروهای اسلام‌گرا در ٢٦ نوامبر ۲۰۰۸ در شهر بمبئی است که موجب کشته شدن بیش از ١٦٦ نفر شد.

در جریان این حملات دست‌کم ۱۰ منطقه در این شهر مورد حمله واقع شدند. پایانه چاتراپاتی شیواجی، هتل‌های مجلل نظیر هتل تاریخی تاج محل و هتل پنج ستاره اوبروی، یک بیمارستان، یک مرکز یهودیان، یک سینما، یک بار و اداره پلیس و چند مرکز اداری-تجاری دیگر از این جمله‌اند.

مقامات هندی از ابتدا پاکستان را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند، اما این اتهامات همواره از سوی پاکستان رد شده است.

Share/Save/Bookmark