رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ تیر ۱۳۸۹

شهرام امیری در دفتر حفاظت از منافع ایران

واحد مرکزی خبر ایران امروز طی خبری ادعا کرد که شهرام امیری کارشناس هسته‌ای ایران که ناپدید شده بود در دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن به سر می‌برد.

این خبر می‌افزاید که امیری با «فرار» از دست نیروهای امنیتی آمریکایی و «پناه» گرفتن در این دفتر خواستار بازگشت «سریع» خود به ایران شده است.


شهرام امیری

در عین حال خبرگزاری فارس با ارسال خبری متفاوت اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی خود امیری را «تحویل» سفارت سوئیس داده‌اند.

در شرایطی که اخبار واحد مرکزی خبر و خبرگزاری فارس در خصوص این‌که امیری فرار کرده و یا توسط نیروهای آمریکایی تحویل داده شده است در تضاد هستند، خبرگزاری رویترز طی خبری به نقل از رادیوی دولتی ایران عنوان کرده است که امیری به «سفارت پاکستان» پناه برده است.

این در حالی است که خبرهای دیگر سفارت سوئیس را به عنوان محل پناه گرفتن وی اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری فارس با ارسال خبری متفاوت اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی خود امیری را «تحویل» سفارت سوئیس داده‌اند

شهرام امیری در خرداد ماه سال گذشته طی سفری به کشور عربستان ناپدید شده بود.

در حالی که برخی منابع خبر از پناهنده شدن وی به نیروهای آمریکایی می‌دادند اما جمهوری اسلامی مدعی شد که او طی عملیاتی مشترک و با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و عربستان ربوده و به آمریکا فرستاده شده است.

دو کشور آمریکا و عربستان همواره اتهامات جمهوری اسلامی در این زمینه را رد کرده‌اند.

خبر پناه گرفتن امیری در دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن در حالی منتشر شده است که چندی پیش فیلمی در اینترنت منتشر شد که طی آن وی ادعا کرد توانسته است از دست نیروهای امنیتی آمریکایی فرار کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

موضوع روشنه : این آقا به آمریکا پناهنده شده، آمریکائی ها ازش استفاده شون را برده اند، همزمان آیران خانواده او را گروگان گرفته و او ناچار است به طریقی برگردد. حالا آمریکائی ها میبینند که دیگه براشون نه اهمیت داره و نه موندنش فایده داره و احتمالا با رژیم هم یک معامله کرده اند ولی ظاهرش را توافق شده که اینجوری نشون بدهند. یقینا با مسئله سه آمریکائی زندانی در ایران ربط داره و چند وقت دیگه ایران اونها را آزاد میکنه. حالا از نظر ظاهری با همراهی خودش یه سناریو جور کرده اند که از زمان ارسال فیلمش شروع شده. مثلا به سفارت تحویلش داده اند (یا خودش فرار کرده!) که برگرده ایران. البته خیال خامی هست که فکر میکنه اگر برگرده خانواده اش از زیر فشار خارج میشوند.

-- بدون نام ، Jul 13, 2010 در ساعت 09:16 AM

این نظر هم پذیرفتنی است. ولی باز این ها دست بر دا نیستند و با تضاد در خبرها موضوع را پیچیده تر می کنند و چی در سر دارند ...

-- از پارس ، Jul 13, 2010 در ساعت 09:16 AM

این داستان از نوع فیلمهای جیمز باندی هست، شاید سناریوی جمهوری اسلامی بوده برای ردّ گم کردن طرح‌های اتمی‌ خود و دادن اطلاعات غلط به امریکایها، این کار را چندین بار در این دو دهه تکرار کردند، به هر صورت شهرام امیری، امروز یک منبع سوخته هست که بودنش چه در آمریکا و چه در ایران برای خود او و نزدیکانش خطر جانی دارد.

-- ایراندوست ، Jul 13, 2010 در ساعت 09:16 AM

بیچاره حماقت کرده. او را و خانواده اش را در یک جاده تصادفشان خواهند داد و به فتوای امام خامنه ای همگیشان کشته خواهند شد. بیچاره شهرام امیری!

-- بدون نام ، Jul 13, 2010 در ساعت 09:16 AM

تا چند رو ز دیگه معلوم میشه که دولت ایران و امر یکا چه معامله ای انجام دادن سر تحویل دادن شهرام امیری و پس از انکه خانواده او تهدید هم شده بودند.برای مثال تعجب نکنید اگه اعلام شد سه امریکای به اصطلاح کوهنورد زندانی در ایران ازاد میشوند.

-- aryan ، Jul 13, 2010 در ساعت 09:16 AM

من با کامنت بدون نام که از نقش امیری و بیمصرف شده نش برای امریکا کاملن موافقم در voa امروز یک کارشناس امریکایی گفت اقای امیری جاسوس CIA بوده وقتی در ایران بوده موقعی CIA اساس خطر میکنه که ممکن است امیری لو برود و جانش در خطر بیافتذ او را از ایران خارج میکند حالا اقای امیری فلاکت زده دیگر یک موره سوخته است و برای امریکا بی ارزش ایران خانواده امیری را تهدید کرده که امیری باید به ایران قرون وسطی بازگردد و این بازیهای مسخره ویژه ماموران اطلاعاتی حکومت اسلامی را در اوردن منظور ( همان فیلم های جمزباندی اقای امیری در اینترنت و فرار از دست ماموران CIA )که مردم ایران را فربیب بدهند و ابروی رفته ی خود را به یک پیروزی حداقل در چشم طرفداران حکومت اسلامی دربیاورند و در این بین امریکا هم به حکومت اس لامی این چراخ سبز را داده امیری پس مبگیری ٣ جوان پس میدهی و انها را از قرن وسطی به دنیای امروز بر میگردانی

-- k.k ، Jul 13, 2010 در ساعت 09:16 AM