رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ تیر ۱۳۸۹
کمسیون نظامی اسرائیل:

ارتش در حمله به ناو ترکیه مقصر است

ارتش اسرائیل روز دوشنبه با توجه با یافته‌های یک کمسیون نظامی به دلیل «آماده‌سازی» آن‌چه که به حمله مرگبار ماه گذشته به کشتی کمک‌رسانی ترکیه به غزه منجرشد، محکوم شناخته شد.

به گزارش رویترز، یک کمسیون نظامی به رهبری جیورا ایلند، ژنرال بازنشسته اسرائیلی تشکیل شده بود تا پس از تحقیق، گزارش رسمی درباره حادثه مرگبار حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی حامل کمک‌های ترکیه به فلسطینان در غزه را منتشر کند.


گزارش این کمسیون تحقیق اولین گزارش منتشر شده درباره این موضوع است.

هم‌زمان یک گروه غیرنظامی نیز در تحقیقات جداگانه‌ای این حادثه که در آن ٩ فعال ترک کشته شدند را بررسی می‌کند. این گروه به رهبری یعقوب تورکل، رئیس سابق دیوان عالی عدالت اسرائیل و با حضور دو ناظر بین‌المللی تشکیل شده است.

درگزارش ایلند، که روز دوشنبه در روزنامه‌های چاپ اسرائیل منتشر شد، کمسیون نظامی با توجه به یافته‌های سیستم‌های اطلاعاتی معتقد است که این سربازان روند «آماد‌ه‌سازی برای ورود» را نقض کرده‌اند. در این عملیات «دستور‌العمل جنگی» صادر شده به کماندوها نقض شده است.

اسرائیل گفته است این سربازان درحالی که مسافران با میله‌های فلزی و چاقو به آن‌ها حمله ور شده بودند از خود دفاع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزای فرانسه این کمسیون، در گزارشی ١٥٠ صفحه‌ای که روز یکشنبه منتشر شده است، ژنرال اشک‌نازی فرمانده اسرائیلی را به همراه نظامیان دیگری که او را همراهی می‌کردند در همه سطوح «خطاکار» دانسته است.

اسرائیل گفته است این سربازان درحالی که مسافران با میله‌های فلزی و چاقو به آن‌ها حمله ور شده بودند از خود دفاع کرده‌اند

به گفته روزنامه‌های چاپ اسرائیل این کمسیون درخواست استعفا را به این سربازان را پیشنهاد کرده است. از سوی دیگر طبق یافته‌های مطرح شده حدس و گمان بر‌ آن است که این حادثه می‌تواند فرصت‌های شغلی برخی افسران ارشد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

اسرائیل می‌گوید کماندو‌هایش برای جلوگیری از ارسال سلاح به حاکمان نظامی حماس در نوار غزه محاصره این دریایی را انجام داده‌اند.

دولت این کشور همچنین در پاسخ به انتقاد‌های غرب به خصوص متحد بزرگ خود آمریکا، اجازه ورود کالاهای غیر نظامی را به غزه با جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر صادر کرده است.

ترکیه بزرگترین شریک مسلمان اسرائیل در واکنش به این حمله سفیر خود را از اسرائیل فراخواند و مانور نظامی مشترک را لغو کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا ببینم طرفدارهای اسراییل از رو می روند یا نه ؟

-- احسان ، Jul 12, 2010 در ساعت 10:13 AM