رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ تیر ۱۳۸۹

حضور کاسترو در جمع عمومی بعد از چهار سال

فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا برای اولین بار در چهار سال گذشته که به دلیل بیماری از جمع دور بود برای دیدار از یک مرکز عملی در هاوانا در اجتماع حاضر شد.

به گزارش رویترز یک وبسایت دولتی در روز شنبه با انتشار عکسی که توسط «الکس»، پسر کاسترو گرفته شده است، کاسترو ٨٣ ساله را سالم و خندان و در حال گفت‌وگو با مدیران مرکز ملی تحقیقات علمی نشان می‌دهد.


اخبار بازدید کاسترو به همراه عکسی از او که به وسیله تلفن همراه گرفته شده و در یک وبلاگ طرفدار دولت منتشر شده است.

رزا سی‌بائز، نویسنده وبلاگ نوشته است که کاسترو در یک دیدار «غیر‌منتظره» روز چهارشنبه در مرکز ظاهر شد و با پرتاب بوسه به کسانی که در انتظار یافتن شانس دیدار از او بودند به آن‌ها خوش‌آمد گفت.

او در وبسایتی با عنوان «وبلاگ‌نویسان و خبرنگاران انقلاب» نوشت که کاسترو لاغر است اما خوب به نظر می‌رسید و به گفته مدیر ما از لحاظ ذهنی خیلی خوب است.

کاسترو همچون عکس‌هایی که پیش از انزوای او در چهار سال پیش منتشر می‌شد، ژاکت ورزشی پوشیده است. او این بار با ژاکت ورزشی سفید و با ریش و عینک ظاهر شده است.

در چند هفته گذشته کاسترو در نوشته خود پیش‌بینی کرد که جهان در آستانه «جنگ هسته‌ای» است. این جنگ بر اثر مناقشات بین ایران و آمریکا به خاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته ای ایران اتفاق می‌افتد.

در چند هفته گذشته کاسترو در نوشته خود پیش‌بینی کرد که جهان در آستانه «جنگ هسته‌ای» به خاطر مناقشات بین ایران و آمریکا قرار دارد

کاسترو از سال ٢٠٠٦ بعد از عمل جراحی اضطراری روده قدرت را به طور موقت به برادر کوچکترش، رائول واگذار کرده بود.

عکس اولین حضور عمومی او در حالی منتشر می‌شود که کوبا درحال آزادی ٥٢ زندانی سیاسی است که در سال ٢٠٠٣ زمانی که او در قدرت بود مخالف دولت بوده‌اند.

بازدید از مرکز علمی، در چهل و پنجمین سالگرد تاسیس این مرکز ملی اتفاق افتاده است.

فیدل کاسترو در انقلاب سال ١٩٥٩ رهبری کوبا را برعهده گرفت. او از سال ٢٠٠٨در ٧٩ سالگی رسما استعفا داد اما نقش پشت صحنه خود را همواره حفظ کرد.

Share/Save/Bookmark