رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ تیر ۱۳۸۹

انزجار بریتانیا از حکم سنگسار در ایران

ویلیام هِیگ، وزیر خارجه بریتانیا، امروز پنج‌شنبه برنامه‌ریزی برای سنگسار سکینه محمدی آشتیانی در ایران را «قرون وسطایی» نامید و اظهار داشت که این عمل «باعث انزجار و بیزاری جهانیان» خواهد شد.

سکینه محمدی آشتیانی در سال ۱۳۸۶ به «ارتباط نامشروع» متهم شده و به گفته سازمان عفو بین‌الملل تاکنون ۹۹ ضربه شلاق نیز از سوی مأموران دولتی به بدن او زده شده‌است. خانم محمدی مادر دو فرزند ۱۶ و ۱۸ ساله است.

ویلیام هیگ در یک نشست خبری در کنار احمد داوداغلو، همتای ترک خود گفت:
«من از شنیدن خبر این سنگسار نزدیک‌هنگام احساس انزجار می‌کنم. به نظر من سنگسار کیفری قرون وسطایی است که در جهان امروزی جایی ندارد و از دید ما ادامه چنین مجازاتی در ایران نشان‌دهنده یک بی‌اعتنایی فاحش به حقوق بشر است.»


سکینه محمدی آشتیانی

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای هیگ در ادامه خواستار توقف بی‌درنگ حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی و بازنگری بر روند دادرسی او شد.

در ادامه این نشست خبری، احمد داوداغلو در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه در این باره با ایران صحبتی خواهد داشت گفت:
«ما سعی داریم بر روی همه این مسائل با همسایه‌مان ایران کار کنیم و با آن‌ها رایزنی کنیم، البته باید این پرونده را ببینیم.»

سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی بارها خواستار توقف اجرای احکام سکینه محمدی آشتیانی و زینت جلالیان، زندانی کُرد محکوم به اعدام به اتهام «محاربه با خدا» شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رژيم آدمکش حاکم بر سرنوشت مردم ما به اعتراض خردمندان ايرانی اعتنائی نميکند، حتماً ميبايد خارجی ها فشار آورند تا شايد به ناچار حداقل شروط آدميت را رعايت کند

-- بدون نام ، Jul 9, 2010 در ساعت 01:16 PM