رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ تیر ۱۳۸۹

شرایط تازه ایران برای گفت‌وگوهای هسته‌ای

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای، شرایط تازه گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کرد.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خبر داده که سعید جلیلی در پاسخ به درخواست کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و سیاست امنیتی، با ارسال نامه‌ای به او گفته که «رفتار شما در چارچوب راهبرد فشار و گفت‌وگو قابل درك و البته غیرقابل پذیرش است.»


تاسیسات هسته‌ای بوشهر

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در این نامه گفته است که ایران «حول بسته پیشنهادی اردیبهشت ٨٧ حاضر به گفت‌وگو است.»

گروه ١+٥ که شامل کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می‌شود در سال ١٣٨٧ در یک بسته پیشنهادی اعلام کرد که پس از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، حاضر است در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، کشاورزی، محیط زیست و زیرساخت‌ها، مشوق‌هایی به ایران بدهد.

ایران اما در مقابل، یک بسته پیشنهادی دیگر به غرب ارائه کرد که در آن موضوعات گسترده‌تری مانند تروریسم، موادمخدر و برنامه هسته‌ای سایر کشورها گنجانده شده بود.

سعید جلیلی در ادامه نامه گفت: «لازمه گفت‌وگو، تعهد همه طرف‌های گفت‌وگو به اجرای NPT و اعلام موضع صریح نسبت به رفتارهای خارج از این چارچوب، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی است.»

سعید جلیلی پاسخ غرب به سه پرسش رئیس جمهور ایران را که هفته گذشته در یک نشست خبری اعلام شد، برای ادامه گفت‌وگوها ضروری دانسته است

ناظران بین‌المللی می‌گویند اسراییل دارای ده‌ها کلاهک هسته‌ای است، اما این کشور هنوز به پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای نپیوسته است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: ایران هنگامی که «جهت گفت‌وگوها روشن باشد، آمادگی دارد تا در گفت‌وگوها حاضر شود.»

سعید جلیلی پاسخ غرب به سه پرسش رئیس جمهوری ایران را که هفته گذشته در یک نشست خبری اعلام شد، برای ادامه گفت‌وگوها «ضروری» دانسته است.

او این پرسش‌ها را این‌گونه اعلام کرده است: «هدف از گفت‌وگوها برای تعامل و همكاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟ آیا به منطق گفت‌وگو كه لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟ برای روشن شدن مبانی مشترك گفت‌وگو، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مگر مموتی نگفته بود برای ادب‌ کردن غربی‌ها تا دو ماه دیگر مذاکره نمی‌کنیم؟

-- mohsen ، Jul 6, 2010 در ساعت 03:50 PM

یک نفربه این آقای جلیلی یاد آوری کند که فرصتی برای مذاکره ندارد ....اصلا بر سر چه مذاکره کند .... همه میدانند که ایران به دنبال صلاح اتمی به هر قیمتی است و ٥+١ هم خواهان این است که به هر قیمتی جلوی ایران را بگیرد .... ایالات متحده بخاطر امنیت اسرائيل .... اروپا و روسیه بخاطر امنیت خود و چین بخاطر اقتصاد وابسته به صادراتش به غرب .....

-- بدون نام ، Jul 6, 2010 در ساعت 03:50 PM

سعید جلیلی: شرایط تازه گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کرد! حاج سعید، حکومت و نظام اسلامی دیگر در شرایطی نیست که برای دیگران شرط و شروط بگذارد! آن ممه را لولو خورد.
راهبر،

-- Rahbar ، Jul 6, 2010 در ساعت 03:50 PM