رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ تیر ۱۳۸۹

بمب‌گذاری «پ‌‌ ک‌ ک» در خط لوله کرکوک‌‌ به جیحان

انفجار بمب منتسب به «پ.ک.ک» در خط لوله نفتی کرکوک به جیحان امروز یکشنبه روند انتقال نفت را با نقص فنی مواجه و قطع کرد.

به گزارش رویترز، به گفته یکی از مقام‌های ترکیه، حزب جدایی طلب کارگران ترکیه،‌‌ پ.ک.ک به آتش‌بس ١٤ ماهه پایان داده و با بمب‌گذاری در این خط لوله روند صادرات یک چهارم نفت عراق را با مشکل روبرو کرده است.


این انفجار به گفته مقام امنیتی ترکیه اواخر روز شنبه در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه رخ داد.

هم اکنون کارگران اوپراتور دولتی ترکیه، «بوتاس» در تلاش‌اند تا فعالیت خط لوله از سر گرفته شود.

شرکت نفتی شمال در مرز عراق می‌گوید که یک مشکل فنی که در پمپاژ لوله در اواخر روز پنجشنبه به وجود آمده به علت مصرف به درازا کشیده و هنوز برطرف نشده است.

مقام‌های نفتی عراق تنها درباره ادامه نگهداری و تعمیر این خط لوله خبر داده‌اند اما از دادن جزئیات درباره زمان برطرف کردن مشکل خودداری کرده است.

این خط لوله٩٦٠ کیلومتری به طور متوسط روزانه حدود ٥٠٠ هزار بشکه نفت را از کرکوک عراق به جیحان در بخش مدیترانه‌ای ترکیه صادر منتقل می‌کند تا آن‌جا در تانکرها بارگذاری شوند.

مقام‌های نفتی عراق تنها درباره ادامه نگهداری و تعمیر این خط لوله خبر داده‌اند اما از دادن جزئیات درباره زمان برطرف کردن مشکل خودداری کرده است

در بندر جیحان ترکیه، نفت خام عراق به کشتی‌های نفت‌کش منتقل و آماده صادرات می‌شوند.

با وجود این‌که این خط لوله از سال ١٩٧٦بهره‌برداری شده اما پس از آغاز جنگ عراق در سال ٢٠٠٣ مشکلات فنی و خرابکاری‌ها که بیش‌تر آن‌ها به پیکار جویان کرد ترکیه نسبت داده می‌شود کار خط لوله را تا سال ٢٠٠٧ مختل کرده بود.

از آن پس با افزایش امنیت کار بهره‌برداری از لوله شروع شد تا جایی که در سال گذشته حدود ١٦٨ میلیون بشکه نفت عراق از طریق این خط لوله صادر شد.

Share/Save/Bookmark