رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ تیر ۱۳۸۹

اولین رهبر زن آسیای میانه سوگند یاد کرد

رزا آتونبایوا رهبر موقت قرقیزستان روز شنبه به عنوان اولین رئیس دولت دموکراسی پارلمانی در آسیای میانه سوگند یاد کرد.

به گزارش رویترز، رزا آتونبایوا ٥٩ ساله، وزیر سابق امور خارجه به عنوان اولین رهبر زن در بین کشورهای آسیای میانه در قرقیزستان سوگند یاد کرد.


این در حالی است که پس از درگیری‌های قومی در ماه گذشته مردم قرقیزستان در همه‌پرسی هفته گذشته به تغییر قانون اساسی و تبدیل دولت به دموکراسی پارلمانی رای دادند.

رهبر قرقیزستان از هفت آوریل گذشته پس از یک شورش که پی آن قورمان بیک باقی‌اف، رئیس جمهوری سابق قرقیزستان به اتهام فساد مالی برکنار شد، دولت موقت را تشکیل داد. اما این دولت در مدت کوتاهی با درگیری‌های خونین میان اقلیت ازبک و قرقیز به دلیل سهم‌خواهی روبرو شد.

پس از رای مثبت مردم به قانون اساسی تازه او وظیفه دارد تا پایان سال ٢٠١١ میلادی حکومت دموکراسی پارلمانی زیر نظر نخست وزیر را ایجاد کند.

بر پایه این قانون قدرت رئیس جمهوری کم خواهد شد و مجلس اقتدار بیش‌تری خواهد یافت.

این همه‌پرسی درحالی برپا شده است که در اوش یکی از شهرهای جنوبی قرقیزستان و محل زندگی اقلیت ازبک روستاها سوزانده شد و صدها نفر کشته و هزاران زخمی شدند.

آتونبایوا که در یک سالن کنسرت برای اجرای قانون تازه به عنوان رهبر سوگند یاد می‌کرد به مردم قرقیزستان گفت: «ما هم اکنون در یکی از پرحادثه‌ترین دوره‌ها در تاریخ‌مان زندگی می‌کنیم.»

آتونبایوا که در یک سالن کنسرت برای اجرای قانون تازه به عنوان رهبر سوگند یاد می‌کردمتعهد شد تا از «اقتصاد آزاد» حمایت و «مالکیت خصوصی» را تصمین کند

آتونبایوا همچنین متعهد شد تا از «اقتصاد آزاد» حمایت و «مالکیت خصوصی» را تصمین کند.

این رهبر موقت درحالی به قدرت رسید که دولت‌های آمریکا و روسیه با نگرانی از بالاگرفتن درگیری‌های قومی در آسیای میانه اتفاقات قرقیزستان را دنبال و از برپایی همه‌پرسی قانون اساسی حمایت می‌کردند.

دلیل اهمیت این کشور کوچک در آن است که پایگاه‌های نظامی و موشکی آمریکا و روسیه در آن قرار دارد.

ناظران می‌گویند آمریکا برای جنگ در افغانستان در قرقیزستان نفوذ می‌کند، اما از سوی دیگر روسیه می‌خواهد از نفوذ آمریکا در این منطقه میانی اتحادیه جماهیر شوروی سابق بکاهد.

بنا به تخمین سازمان ملل متحد در جریان درگیری های ماه گذشته ٤٠٠ هزار نفر از قرقیزستان فرار کردند. اما بسیاری از پناهندگان تاکنون به قرقیزستان برگشته‌اند.

Share/Save/Bookmark