رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ تیر ۱۳۸۹

جنجال در هلند و لغو سفر عزت‌الله ضرغامی

سفر مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی به هلند در پی اعتراض شدید ایرانیان مهاجر و واکنش رسانه‌ها و پارلمان این کشور لغو شده است.

برنامه بازدید عزت‌الله ضرغامی و هیئت صدا و سیما از شبکه‌های NOS و NPO ، روز سه‌شنبه، هشتم تیر ۱۳۸۹ / ژوئن ۲۰۱۰ توسط «رادیو زمانه» فاش شد. نسخه‌‌ای از این دعوت‌نامه توسط یک شخصیت هلندی که نخواست نامش فاش شود در اختیار «زمانه» قرار گرفت.


عزت‌الله ضرغامی، مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی

این دیدار با دعوت رسمی شبکه سراسری رسانه‌ای هلند، قرار بود دوشنبه، پنجم ژوییه ۲۰۱۰ انجام شود. بازدید از «پارک رسانه» در شهر هیلورسوم، به شکلی نیمه مخفی توسط این شبکه و سفارت جمهوری اسلامی در لاهه سازماندهی شده بود.

نسخه‌‌ای از دعوت‌نامه توسط یک شخصیت هلندی که نخواست نامش فاش شود در اختیار «زمانه» قرار گرفت.

همزمان با افشای این خبر، شماری از گروه‌ها و فعالان حقوق بشر ایرانی-هلندی به دعوت از هیئت صدا و سیمای جمهوری اسلامی شدیداً اعتراض کردند. شماری از ایرانیان معترض نیز به شهرداری و پلیس هیلورسوم درخواست تظاهرات در روز پنج ژوییه را ارائه کردند که با آن موافقت شد ولی با توجه به لغو سفر عزت‌الله ضرغامی، برگزار نخواهد شد.

شبکه تلویزیونی NOS تا کنون به تماس‌های پی در پی «رادیو زمانه» برای مصاحبه واکنشی نشان نداده است. ولی یکی از سخنگویان NOS به روزنامه NRC گفته است، این بازدید برای آموزش در زمینه «خبررسانی مستقل» برنامه‌ریزی شده بوده است. روزنامه NRC، یکی از پرخواننده‌ترین روزنامه‌های هلندی، دلیل لغو دیدار هیئت ایرانی از سوی شبکه سراسری هلند را «ترس این شبکه از بازخواست پارلمان» و همچنین واکنش ایرانیان در هلند دیده است.

موارد مورد اعتراض ایرانیان مهاجر و فعالان حقوق بشر، از جمله، نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در سرپوش گذاشتن بر سرکوب تظاهرات مردم، بازداشت، شکنجه و وجود سانسور در این رسانه بوده است.

موارد مورد اعتراض ایرانیان مهاجر و فعالان حقوق بشر، آنگونه که در بیانیه‌ «شبکه جوانان پیشرو» در هلند آمده، نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در سرپوش گذاشتن بر سرکوب تظاهرات مردم و همچنین مسایل مربوط به بازداشت و شکنجه، وجود سانسور شدید در این رسانه و و انتصاب مدیر آن از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

این موضوع در رسانه‌های هلندی نیز بازتاب داشته است. در روزهای گذشته، مراکز خبری مانند خبرگزاری سراسری هلند (ANP)، تارنمای Elsevier و روزنامه Parool این موضوع را پوشش دادند.

سفارت جمهوری اسلامی در لاهه هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است.


هلند محل زندگی بیش از سی هزار ایرانی است. بخش قابل توجهی از آنها در پی وضعیت نابسامان اجتماعی و سیاسی ایران در سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ به این کشور آمده‌اند. جامعه‌ ایرانی در هلند در یک سال گذشته در واکنش به مسایل ایران، تظاهرات اعتراضی گوناگونی برپا کرده است که بزرگترین آن در ژوئن ٢٠٠٩ با حضور حدود دو هزار نفر و سخنرانی شیرین عبادی در آمستردام برگزار شد. کنسرت صلح سفارت جمهوری اسلامی در روترام نیز در ژانویه 2010 با درگیری شدید فیزیکی میان معترضان و کارمندان سفارت، ناتمام ماند.

چند ماه پیش نیز گروهی از جوانان ایرانی و هلندی برای ساعاتی به اشغال حیاط سفارت جمهوری اسلامی در لاهه دست زدند که با دخالت پلیس بدون درگیری خاصی پایان یافت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Eyvaaaaaal, dametoun garm bacheha, gol kashtin

-- amir ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

Good job!

-- masi ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

belakhare kare khodetan ra kardid!

-- بدون نام ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

حیف شد.... حیف تخم مرغهایی که گذاشته بودم تا گندیده بشه.... فکر کردن هلند هم مثل ایران است اینجا یک کشور آزاد است پرویز از هلند

-- Parviz ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

Excellent effort
Keep it up to keep the bastards down

-- Strike Hard ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

well done, cheers

-- بدون نام ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

ممنون. حرکت بسیار جالبی بود و درس خوبی بهمون داد که میتونیم ازش در ادامه راه و برای موارد مشابه استفاده کنیم.

-- irani ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

عکس این دو تا وحشت آفرین است !

-- بدون نام ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

درور بر شرف همه معترضین و "پرسنل زمانه" که خبر را به موقع افشا کردند

-- بدون نام ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

چنين اقدامات وچنين عکس العمل هايي عليه مقامات دست دوم جمهوري اسلامي(البته يارو خودش را مقام دست اول مي داند! ) بسيار کم خطر تر وبسيار کارساز تر است.
سلام بر همگي از شيراز

-- بدون نام ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

شاید بهتر بود بیاید آمدن و دیدن یک رسانه آزاد خود این ... را هم متناقض میکند و خشم مردمی را هم در خارج کشور میبینند و میفهمند که چقدر از رسانه دورند و چقدر بین مردم متنفر اما با لغو آن خودشان فکر میکنند حالا ببین چی بودن

-- مهدیه ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

تف و لعنت بر کسانی که مردم ایران را باریچه خودشان قرار داده اند و تلویریون ملی ایران را اشغال کرده اند خامنه ای اشعال گر ایران باید بداند نه عمرش عمر نوح است و نه صبر مردم ایران صبر عیوب است بلاخره که یکی مردنی ست و صبر مردم هم به سر امده انتفام این جنایایت های روحی و روانی مردم ایران را از این جنایتکاران خواهیم گرفت تا هرچه را که دوست دارند پخش نکنند و تلویریون ملی ایران را زندانی افکارشان نکنند تف و لعنت بر این جلادان بی شرم و عقب افتاده و قرون وسطایی .

-- داغدار ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

قدرت آخوند‌‌ها فقط تبلیغات است کاش موشک اسرائیل بیاید در رادیو تلویزیون

-- ali ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

Thank you! Good job!! Well done!!!

-- Bahador ، Jul 3, 2010 در ساعت 12:18 PM

به هموطنان عزیزمان در هلند افتخار می‌کنیم. درود بر شماthank U very much

-- zeynab alipoor ، Jul 4, 2010 در ساعت 12:18 PM

درود بر همه آزادزنان و آزادمردان ایرانی . در همه جای دنیا میبایستی آماده باشید و دمار از روزگار این سفلگان دربار زهاک مار دوش و سوداگران خارجی که برای سودشان با اینان سر در یک آبشخور دارند درآوریم و رسوایشان کنیم بیائید کنفدراسیون جهانی مبارزه با منافع حکومت زهاک را تشکیل دهیم و بساط ایشان زا پیش از سفرها و زدوبتدهایشان برهم زنیم .ننشینیم و پس از هر سفری و معامله شان با سوداگران با شرفی چون NOSو NOP اشک حسرت بریزیم . یکباره همه برای ما دلسوز شده اند توتال فرانسه دلش از تحریم بنزین و فشار بر مردم ایران میسوزد و شبکه دولتی تلویزیون هلند میخواهد کلاس دموکرسی برای آدمخواران قاتل ندا و سهراب هزاران ایرانی دیگر در 31 سال گذشته و قطع کنندگان دست و پا و گردانندگان سنگسار بر پا کند . دوستان شریف ایرانی در هلند تظاهراتتان را حذف نکنید . تظاهرات کنید که این شبکه های دولتی چرا رژیم جمهوری اسلامی و ضرغامی و احمدی نژاد را افشا نمیکنند و بر نامه های ضرغامی و همین دست پخت اخیرشان برای سالروز قتل ندا و یا جشنواره استقبال از بازگشت قاتل شادروان بختیار را نشان نمیدهند. با سپاس از رادیو زمانه

-- جهانگیز آرشید ، Jul 4, 2010 در ساعت 12:18 PM

به عنوان یک جوان ایرانی از هموطنان با شرف مقیم هلند، سپاسگزاری می کنم. برادران و خواهران عزیزم ایران متعلق به ماست، تا دیر نشده باید آن را از ملایان پس بگیریم. از تلاش باز نایستید که صدای خرد شدن بنای استبداد آخوندی به وضوح به گوش می رسد...از مبارزه دست نکشید که پیروزی نزدیک است...دست در دست هم ایرانمان را آزاد خواهیم کرد. درود بر ایران و درود شما ایرانیان میهن پرست

-- ایرانی ، Jul 4, 2010 در ساعت 12:18 PM

درود بر ایرانیان ساکن هلند .

-- بدون نام ، Jul 4, 2010 در ساعت 12:18 PM

آقای «داغدارjul.3,2010 »کسی مردم ایران رابازیچه خودش قرار نداده، این مردم بودند که خودشان بازیچه سرکردگان رژیم کردند.
مواظب خودتان باشید ومسؤلیت هارا بپذیرید

-- بدون نام ، Jul 4, 2010 در ساعت 12:18 PM

همیشه از هلندیها بخاطر این دودوزه بازیشون حرصم میگرفته و ضرب و المثلی که بین مهاجران ایرانی در هلند در وصف هلندیها گفته شده را(هلندیها با پنبه سر میبرند)آویزهٌ گوشم کردم.برنامهٌNosمحققان و کارشناسان خنگی ندارد که نداند ضرغامی چه پاسدار جنایتکار و بیشرفیست که در سرکوب مرد نقش به سزایی ایفا کرد و چنان صدا و سیمای ایران را برای پیشبرد اهداف کودتاچیان به استفادهٌ ابزاری کار گرفت که اکثر بینندگان خود در ایران و خارج از ایران را از دست داد.آنوقت آنان از این جنایتکار دعوت به عمل آوردند،باید از این دعوت خود شرمسار باشند و از ایرانیان معذرت خواهی کنند.

-- neda ، Jul 5, 2010 در ساعت 12:18 PM