رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ تیر ۱۳۸۹
یک مقام آمریکایی

فرار شهرام امیری «مضحک» است

یک مقام آمریکایی، ادعای شهرام امیری، دانشمند هسته‌ای، مبنی بر فرار از دست ماموران آمریکا، که بنا بر ادعای تلویزیون ایران توسط «سازمان سیا» ربوده شده بود را «مضحک» خواند.

به گزارش رویترز، روز گذشته، سه‌شنبه برای دومین بار فیلمی از تلویزیون رسمی ایران منتشر شد که شهرام امیری، دانشمند هسته‌ای ایران در آن ادعا می‌کرد از دست ماموران آمریکایی «فرار» کرده و هر لحظه امکان دارد تا دوباره دستگیر شود.


با این حال یک مقام ایالات متحده که نامش در خبر ذکر نشده، گفته است این برای هرکسی «مضحک» است که این فرد توسط ایالات متحده ربوده شده باشد.

بنا به گفته او این‌که امیری چطور می تواند فیلم تولید ‌کند «بر خلاف منطق بشر» است.

این سومین فیلمی است که در یک ماه گذشته از امیری منتشر شده است. این فیلم‌ها اخبار ضد و نقیضی را از احتمال «ربوده شدن او توسط آمریکا» و یا « نجات او توسط آمریکا» منتشر می‌کنند.

شهرام امیری یک پژوهشگر است که در سازمان انرژی اتمی ایران کار می‌کرد. او سال پیش هنگام سفر حج در عربستان سعودی ناپدید شد. چندی بعد تهران از ریاض انتقاد کرد که به ایالات متحده در«ربودن» او از عربستان کمک کرده است.

در اوایل ماه ژوئن تلویزیون ایران فیلمی را منتشر کرد که در آن فردی خود را شهرام امیری معرفی می‌کرد. او پس از ارتباط اینترنتی تصویری ادعا می‌کرد که توسط آمریکا «ربوده» شده و «شکنجه» می‌شود.

اما بلافاصله فیلمی در شبکه یوتیوب منتشر شد که امیری این بار با سر و وضعی مرتب روبروی دوربین قرار گرفته بود و می‌گفت که برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرده است. او گفته بود امیدوار است پس از ادامه تحصیل به ایران بازگردد.

فیلم سومی که از او منتشر شده می‌گوید که از دست «عوامل» آمریکا فرار کرده و «پنهان» شده است. او ادامه داده که فیلمی که روی یوتیوب منتشر شده «دروغ محض» است و از نیروهای مدافع حقوق بشر می‌خواهد که برای بازگشت به ایران به او کمک کنند.

مقام ایالات متحده که نامش در خبر ذکر نشده، گفته است این برای هرکسی «مضحک» است که این فرد توسط ایالات متحده ربوده شده باشد

او گفته است که از اجازه تماس با خانواده‌اش در ایران برخوردار نیست و آمریکا را مسئول هر اتفاقی که برایش می‌افتد دانسته است.

رویترز گزارش کرده با وجود این‌که هیچ‌یک از فیلم‌ها را به صورت مستقل تایید نمی‌کند، اما فردی که در تمام فیلم‌ها ظاهر شده با عکسی که از او در رسانه‌های ایرانی وجود دارد، شباهت دارد.

ایران اوایل ماه گذشته با احضار سفیر سوئیس در تهران از اسنادی صبحت کرد که نشان می‌دهند امیری توسط ایالات متحده ربوده شده است.

احضار سفیر سوئیس به آن دلیل است که ایران و آمریکا سال‌ها است باهم روابط دیپلماتیک ندارند و سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

در ماه مارس نیز شبکه خبری «ای بی سی» اعلام کرد، امیری به ایالات متحده فرار کرده است. بر پایه این گزارش او به شبکه جاسوسی آمریکا کمک می‌کرده است.

تهران در ابتدا ارتباط امیری با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را رد می‌کرد. غرب می‌گوید که ایران در تلاش برای گسترش سلاح هسته‌ای است اما ایران همواره این اتهام را رد می‌کند.‬

‫ایران سه ماه پس از ناپدید شدن شهرام امیری خبر افشای دومین سایت غنی‌سازی اورانیوم را تایید کرد و این باعث تنش بیش‌تر در مسئله هسته‌ای ایران شد.‬

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

shaki nadaram har 3 ta film sakhte etelaate jomhuri eslamie!
2 halat vojud dare yeki inke ghabl az inke hatta biad be arabestan lo rafte bude o ba etelaate jomhuri eslami kar mikarde ya inke badan tu amrica bad az tahdide jani zano bache shoru be hamkari karde!

dar har surat ba tavajoh be video sevom alan ehtemale koshte shodanesh bevasileye mamuraye etelaate iran hast

amricaee ha ham gij o mang felan negah mikonan!

-- ali ، Jun 30, 2010 در ساعت 09:44 AM

خوب ما که شبیه سازی های جمهوری اسلامی را دیده|یم. کافیست کسی در خارج نظر مردم ایران را بواسطه|ی جلب کند, بلافاصله به همان نام یکنفر خلق میشود که مطالب طفاوتی را بیان میکند تا مردم را گیج کنند. و یا یکنفر کشته و یا مورد تجاوز قرار بگیرد و سر و صدای زیادی بپا کند, سریعأ یکنفر با همان نام و شیه او پیدا میشود که گواهی خلاف میدهد که خیر او زنده|ست و هیچگونه مشکلی هم با رژیم نداشته. ولی فکر نمیکنم اینبار بتوانند اینکار ا با امریکا بکنند چون صدا و تبلیغات امریکا بمراتب قوی تری از ج ا است. بقول ایرج میرزا:
برو این دام بر مرغ دگر نه
که عنقا را بلند است آشیانه

-- مینوچهر ، Jun 30, 2010 در ساعت 09:44 AM

اين قضيه واقعاً مضحك به نظر مي رسد نه به دليل اظهارات اميري بلكه به دليل اينكه هيچ كس در ايالات متحده و حتي رساته هاي آمريكايي اقدامي در جهت روشن كردن حقيقت نمي كنند. بايد با اين فرد رسماً مصاحبه شود و اگر اقرار به همكاري اطلاعاتي با آمريكا كرد كه كماكان از اقامت در آن كشور و گذران زندگي به خاطر خوش خدمتي اش برخوردار باشد. و اگر كماكان در يك مصاحبه رسمي ادعاي ربوده شدن و شكنجه شدن را تكرار كرد به ايراني كه اينقدر دوستش دارد ديپورت شود و حتي پول بليتش را هم از دفتر حافظ منافع ايران بگيرند كه ماليات دهندگان آمريكا از جيبشان هزينه اضافي نكنند. خلاصه اينكه انتشار چند تكه فيلم متنافض در يوتيوب كه اصالتشان خالي از شائبه نيست بيشتر به كلافگي حقيقت مي انجامد و كماكان بيشتر شائبه خيانت و جاسوسي به كشور را دامن مي زند. يادمان نرود كه در هر شرايطي و تحت هر حكومت توتاليتري وطن وطن است و خيانت به وطن آنهم به شكل جاسوسي زشت ترين و ننگ ترين خيانت است. خيانتي كه ممكن است به جنگي بيانجامد كه پيامدهايش در خوشبينانه ترين حالت كشته شدن هزاران نفر سرباز وظيفه در پادگانها و از دست دادن ميلياردها دلار در زيرساختهاي دفاعي كشور هستند.

-- احمد ، Jul 1, 2010 در ساعت 09:44 AM