رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۹

مذاکره برای تحویل سوخت رآکتور پزشکی تهران

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه خواستار ملاقات روسیه، ایران، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحویل سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتورهای پزشکی ایران شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایتار- تس» در اورشلیم خواستار این مذاکره شد اما جزئیات آن را مطرح نکرد.


ایران برای جلوگیری از آخرین دور تحریم‌ها در سازمان ملل پیشنهاد کرده بود که مقداری از اورانیوم ٣/٥ درصد نیروگاه تهران را به خارج از کشور بفرستند تا در کشور سومی با درجه بالاتر غنی‌سازی شود.

در صورت موافقت، اورانیوم ٢٠ درصد به تهران باز می‌گردد تا در رآکتور تهران به ایزوتوپ لازم برای درمان سرطان تبدیل شود.

در اکتبر سال ٢٠٠٩، نمایندگان آمریکا، روسیه و فرانسه در گروهی موسوم به «وین» با نماینده ایران در اتریش ملاقات کردند. در آن جلسه این اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی با نماینده ایران به مذاکره پرداختند.

در نشست وین مبادله بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی شده با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران بررسی شد.

رامین مهمانپرست، اول تیرماه گفت که پاسخ جمهوری اسلامی به نامه سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه در حال نهایی شدن است و به زودی ارسال می‌شود.

اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان در گروهی موسوم به «١+٥» این پیشنهاد را پذیرفتند، اما ایران در نهایت به آن پاسخ نهایی نداد.

درست زمانی که احتمال تحریم‌های بیش‌تر بالا گرفت و یک ماه قبل از آن‌که قطع‌نامه چهارم در سازمان ملل متحد تصویب شود، در تهران جلسه‌ای سه‌جانبه با حضور ترکیه، برزیل و ایران تشکیل و طی آن بیانیه‌ای صادر شد که در آن بحث نوعی مبادله مشابه مطرح شده بود.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اول تیرماه گفت که پاسخ جمهوری اسلامی به نامه سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه در حال نهایی شدن است و به زودی ارسال می‌شود.

روز گذشته نیز محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران گفت‌وگو درباره مسئله اتمی ایران را به دلیل آن‌چه «ادب کردن» کشورهای غربی خواند تا دو ماه آینده به تعویق انداخت.

Share/Save/Bookmark