رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۹

روسیه از آلمان به سازمان ملل شکایت کرد

روسیه به خاطر توقیف کالاهای مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر توسط آلمان به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

ویتالی چارکین، نماینده روسیه در سازمان ملل با شکایت از آلمان برای توقف محموله ارسالی به نیروگاه اتمی بوشهر گفت که این گونه حرکات با قواعد سازمان ملل «در یک‌سو» نبود.

آلمان هنوز درباره این موضوع اظهار نظر نکرده است.‬


به گزارش رویترز، این درحالی است که روسیه پیش از این «توقیف فن‌آوری» برای نیروگاه اتمی ساخت روسیه در بوشهر و همچنین «بازجویی» آلمان از کسانی که با ارسال محموله در ارتباط بودند را به سازمان ملل متحد «اطلاع» داده بود.

یکی از دیپلمات‌های سازمان ملل با شرط ناشناس ماندن به رویترز گفت که در همان جلسه سازمان ملل برای تصویب قطع‌نامه علیه ایران، ویتالی چارکین نماینده روسیه در شورای امنیت به اعضای این سازمان ابراز ناراحتی کرده بود.

او گفته بود که مسکو از حرکت « کشورهای سوم» برای جلوگیری از انتقال برخی کالاها به ایران ناراضی است.

او همچنین توضیح داده بود که چنین محدودیت‌هایی که از دور چهارم تحریم‌ها فراتر رود «غیر قابل قبول» است و با قطع‌نامه‌های شورا «در یک‌سو» نیست.

نماینده روسیه با تاکید بر قطع‌نامه‌های شورای امنیت گفته بود که نیاز است که کشورها از اعمال محدودیت‌های اضافه بر تحریم‌های سازمان ملل خودداری کنند.

به گفته همان دیپلمات اختلاف روسیه و آلمان برخاسته از توقیف محموله ارسالی روسیه برای ساخت نیروگاه آب سبک بوشهر است که آلمان به همراه آن چند نفر از مردان روسی را نیز بازجویی کرد.

در اولین قطع‌نامه سازمان ملل متحد که در سال ٢٠٠٦ علیه ایران تصویب شد فن‌آوری رآکتورهایی مانند آب سبک بوشهر به دلیل خطر کم‌تری که برای گسترش سلاح اتمی دارند از تحریم‌ معاف شدند. این نیروگاه قرار است تا ماه اوت میلادی یعنی مرداد ماه، پس از سال‌ها گشایش یابد.

نماینده روسیه همچنین توضیح داده بود که چنین محدودیت‌هایی که از دور چهارم تحریم‌ها فراتر رود «غیر قابل قبول» است و با قطعنامه‌های شورا «در یک‌سو» نیست.

اما بر پایه تحریم‌های اتحادیه اروپا در اجرای گام‌های فراتر از سازمان ملل، رآکتور بوشهر نیز معاف نیست. به گفته دیپلمات اروپایی ممکن است سازمان ملل متحد تجهیز نیروگاه بوشهر را مجاز بداند اما این موضوع از سوی اتحایه اروپا مجاز نیست و شاید روسیه از آن آگاه نباشد.

روسیه همچنین از تحریم‌های یک‌جانبه بیش‌تر آمریکا و اروپا که اخیرا علیه ایران تصویب شده‌اند انتقاد کرده است.

این درحالی است که رئیس جمهوری ایران برای « ادب کردن غرب» گفت‌وگوها را دو ماه به تاخیر انداخته و دبیر کل سازمان ملل خواستار از سر گیری مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی شده است.

از نظر این دیپلمات غربی نیروگاه آب سبک بوشهر، خلیج فارس را بین کشورهایی مانند روسیه و چین برجسته می کند. کشورهایی که با وجود دور چهارم تحریم‌ها به دنبال تجارت با ایران هستند و در مقابل کشورهای غربی که روابط تجاری را با ایران بسیار سخت کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark