رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۹

بان کی مون خواستار ادامه مذاکره با ایران شد

بانکی مون در واکنش به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد خواستار «مذاکره» با ایران شد و گفت: «تحریم‌های تازه علیه تهران به معنی «بستن در راه حل دیپلماتیک» در بن‌بست هسته‌ای آن با غرب نیست.


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که باوجود تحریم‌هایی که در قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید هنوز «درها برای یک مصالحه باز است.»

به گزارش رویترز، این گفته‌های دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات محمود احمدی‌نژاد در روز گذشته بود. رئیس جمهوری ایران گفت برای «ادب» کردن غرب به خاطر تصویب تحریم‌های اخیر مذاکرات را چند هفته به تاخیر می‌اندازد.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفته بود که مذاکره را تا پایان ماه رمضان به تاخیر می‌اندازد تا «آن‌ها» مجازات شوند و بدانند که چگونه با ملت‌ها گفت‌وگو کنند.

بان کی مون گفت که «همچنان اصرار دارد» تا رهبران جهان و گروه‌های مربوط، مذاکره را ادامه دهند تا یک «راه حل نهایی» برای موضوع برنامه اتمی ایران پیدا کنند

دبیر کل سازمان ملل متحد از ایران به همراه پنج عضو دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت این سازمان و آلمان موسوم به گروه «پنج به علاوه یک» خواست تا مذاکرات را از سر بگیرند.

او گفت که «همچنان اصرار دارد» تا رهبران جهان و گروه‌های مربوط، مذاکره را ادامه دهند تا یک «راه حل نهایی» برای این موضوع پیدا کنند.

این در حالی است که ٩ ژوئن شورای امنیت سازمان ملل متحد دور چهارم تحریم‌ها را با اکثریت آرا علیه ایران به تصویب رساند.

این شورا معتقد است که ایران به شکل «مشکوکی» به دنبال تولید «سلاح‌های هسته‌ای» است و ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که فعالیت‌هایش به « تولید برق و انرژی» محدود می‌شود.

این تحریم در حالی به تصویب رسید که حامیان گذشته ایران یعنی چین و روسیه که در شورای امنیت دارای حق وتو هستند از آن حمایت کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بازهم فريب وقت کشي و دروغگو يي را می خورند!؟

-- Ali ، Jun 29, 2010 در ساعت 10:41 AM

چرا با دعوت او می خواهند به گروه حاکم شعبان بی‌مخ‌ها امتياز دهند و خواسته ميليونها ايرانی را نا ديده بگيريد؟

-- Kaveh ، Jun 29, 2010 در ساعت 10:41 AM