رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۹
منوچهر متکی:

با قطع ارتباط فرهنگی با انگلیس موافقیم

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که انگلیس «کارنامه قطوری از عملکرد مغرضانه» علیه ایران دارد از «موافقت» وزارت خارجه با قطع کامل ارتباطات «فرهنگی و آموزشی» با انگلیس خبر داد.

منوچهر متکی صبح سه‌شنبه طی یک نشست خبری با بیان این‌که انگلیس فکر می‌کند می‌تواند مناسبات «اختاپوسی» با سایر کشورها را تداوم بخشد از ضرورت «باز تعریف» روابط ایران و انگلیس خبر داد.


منوچهر متکی

به گزارش خبرگزاری مهر او گفت که دولت انگلیس در اتفاقات یک سال گذشته ایران «بازی‌گری» می‌کرده است.

پس از شکل‌گیری اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیشین در ایران مقامات جمهوری اسلامی دو کشور آمریکا و انگلیس را به نقش داشتن و برنامه‌ریزی برای این اعتراضات در ایران متهم کردند.

مقامات امنیتی ایران همچنین تعدادی از کارمندان ایرانی سفارت انگلیس را بازداشت کرده و حسین رسام، یکی از این کارمندان در اعترافات خود در جریان دادگاه‌های پس از انتخابات اعلام کرد که سفارت انگلیس با تعدادی از سران اصلاح‌طلب در ارتباط بوده است.

رسام همچنین گفت با دستور سفارت در تظاهرات‌ها شرکت می‌کرده است تا در این زمینه «کسب خبر و اطلاع» کند.

دولت انگلیس اما با رد این اتهامات شدیدا به این اقدام ایران اعتراض کرد و حتی «تهدید» کرد که در صورت عدم آزادی کارمندان ایرانی خود، ممکن است «سطح ارتباط خود با ایران را کاهش» دهد.

در طول یک سال گذشته برخی مقامات ایرانی از لزوم کاهش ارتباط با کشور انگلیس صحبت کرده‌اند. تعدادی از نمایندگان مجلس ایران با بیان این‌که ٣٠٠ نفر از «آقازاده‌ها» در کشور انگلیس تحصیل می‌کنند از ضرورت قطع ارتباط آموزشی با این کشور سخن گفته بودند.

متکی در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن اعلام این‌که ایران هر زمان که بخواهد می‌تواند اورانیوم ٢٠ درصد تولید کند، گفت: «نیاز نیست خط تولید این اورانیوم به طور دائم فعال باشد.»


متکی طی یک نشست خبری گفت: انگلیس فکر می‌کند می‌تواند مناسبات «اختاپوسی» با سایر کشورها را تداوم بخشد از ضرورت «باز تعریف» روابط ایران و انگلیس خبر داد

او همچنین در ادامه سخنان خود با بیان این‌که «به سود» روسیه است که در عملکرد خود دقت کند، گفت که روس‌ها «باید» بگویند که در صورت اقدامات فراتر از قطع‌نامه شورای امنیت علیه ایران همکاری خود را در این زمینه قطع می‌کنند.

او گفت که روس‌ها «دوران گذار» را طی می‌کنند که در این دوران «هوشمندی، دقت و توجه دقیق» بسیار مهم است.

روسیه از روابط دیپلماتیک با ایران برخوردار است، پیش از این نیز تمایلی برای اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران نداشت. اما اخیرا پس از مخالفت‌های تهران از متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم، با کشورهای غربی همراه شد و به قطع‌نامه ١٩٢٩در مورد تحریم ایران رای مثبت داد.

Share/Save/Bookmark