رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۹

شروط تازه ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران امروز در یک نشست خبری شرط‌های تازه ایران را برای ادامه مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد.

او در این کنفرانس خبری گفته که ایران در نخستین اقدام، مذاکره با گروه ١+٥ را تا پایان مرداد ماه به تاخیر می‌اندازد.


احمدی‌نژاد در حال بازدید از نیروگاه هسته‌ای نظنز

احمدی‌نژاد، صدور قطع‌نامه ١٩٢٩ علیه ایران را نشانه «بی‌اخلاقی» غرب دانسته و عقب انداختن مذاکرات هسته‌ای توسط ایران را «جریمه‌ای برای ادب شدن» گروه ١+٥ توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر احمدی‌نژاد گفت: «این جریمه‌ای برای بی‌اخلاقی آنان است تا ادب شوند و رسم گفت‌‌وگو با ملت‌ها را یاد بگیرند.»

رئیس دولت دهم در ادامه این کنفرانس یکی از شروط مذاکره را «اعلام نظر غرب» درباره «بمب‌های اتمی» اسراییل اعلام کرد.

اسراییل هیچ‌گاه به طور رسمی تایید نکرده که بمب هسته‌ای در اختیار دارد اما ناظران بین‌المللی می‌گویند که اسراییل دارای کلاهک‌های اتمی است.

احمدی‌نژاد درباره دومین شرط گفت که «گروه ١+٥ باید بگویند آیا می‌خواهند با مقررات ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) مذاكره كنند یا خیر.»

او سومین شرط را، مشخص شدن «تعریف گفت‌وگو» اعلام کرد. او گفت «آن‌ها باید اعلام كنند منظورشان از گفت‌وگو چیست، آیا دنبال دوستی هستند یا دشمنی. با كسانی‌كه به دنبال دوستی باشند یك‌جور مذاكره می‌كنیم و با آن‌ها كه دنبال دشمنی باشند جور دیگر.»

محمود احمدی‌نژاد، چهارمین شرط را «تغییر» در ترکیب گروه ١+٥ اعلام کرد و گفت که «ما تركیب مذاكره‌كنندگان را تغییر می‌دهیم زیرا پنج كشوری كه صاحب امتیاز ناعادلانه وتو هستند و هیچ‌كس نیز نمی‌تواند از آن‌ها شكایت كند دارای رابطه ظالمانه و یك‌طرفه با سایر كشورها هستند.»

رئیس دولت دهم در واکنش به سخنان اخیر رئیس سازمان سیا نیز گفت که «ایرانی‌ها افراد عاقلی هستند و می‌دانند كه با دو بمب نمی‌توان در مقابل ٢٠ هزار بمب ایستاد.»

روز گذشته لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا»، گفت که ایران توانایی ساخت دو بمب هسته‌ای را دارد و طبق برآورد ما، اگر ایرانی‌ها تصمیم گرفته باشند که در مدت یک سال به آن نقطه ‌‌برسند، احتمالا تا سال پس از آن نیز به نوعی سامانه پرتاب، دست خواهند یافت.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در واکنش به این سخنان گفت: «انتشار این‌گونه اخبار به نقل از مسئولان سیا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با هدف فضاسازی و هدایت افكار عمومی به سمت مسئله‌ای جعلی» صورت گرفته است.

به گفته لئون پانتا تحریم‌های اخیر تنها می‌تواند ایران را بسیار «ضعیف» کند. رئیس سیا گفت: «این تحریم‌ها احتمالا تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد کرد.»

احمدی‌نژاد، صدور قطع‌نامه ١٩٢٩ علیه ایران را نشانه «بی‌اخلاقی» غرب دانسته و عقب انداختن مذاکرات هسته‌ای توسط ایران را «جریمه‌ای برای ادب شدن» گروه ١+٥ توصیف کرده است

محمود احمدی‌نژاد در حالی از شروط تازه برای ادامه ‌گفت‌وگوهای هسته‌ای سخن گفته که اخیرا در دوره چهارم تحریم‌ها، قطع‌نامه ١٩٢٩ برای «مهارکردن» برنامه هسته‌ای ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده است.

آمریکا، استرالیا، ژاپن، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر نیز گفته‌اند در اقدامی یک‌جانبه تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های قطع‌نامه ١٩٢٩ علیه ایران اعمال خواهند کرد.

آمریکا و متحدانش همواره ایران را به داشتن برنامه «غیر شفاف هسته‌ای» و «ساختن بمب اتم» متهم می‌کنند و به همین دلیل آن را هدف تحریم‌های گوناگونی قرار داده‌اند، اما ایران می‌گوید که برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

وقتی هواپیمای جنگی امریکا و اسرائیل را بر روی تهران دیدید ان وقت یاد میگیری چطور باید حرف بزنی وقتی شما کشوری را به نابودی تئدید میکنی انتظار داری چه رفتاری با شما داشته باشند اسرائیل هیچ کشوری را به نابودی تئدید نکرده در مقابل شما دنیا را به نابودی تئدید میکنید که امام زمانتان هر زودتر بیاید بدبخت ملتی که تو و امثال تو را رئیس جمهورش میکند از این بیشتر حقش نیست

-- بدون نام ، Jun 28, 2010 در ساعت 03:33 PM

ايشان نماينده مردم ايران نميباشد و هرگونه اظهار نظر ش را بايد ناديده گرفت

-- Siavash ، Jun 28, 2010 در ساعت 03:33 PM

احمدی نژاد: عقب انداختن مذاکرات هسته‌ای توسط حکومت اسلامی را «جریمه‌ای برای ادب شدن» گروه ١+٥ توصیف کرد. به این می گویند، سیاست باز و دیپلمات ناب محمدی! همچنان «حسین وار» می رود در شکم استکبار جهانی، تا بعد نامش به عنوان شهید راه بی ادبان، در تاریخ اسلام ثبت شود. به نقل از خودت حاج محمود، «آنقدر جریمه و ادب کن، تا هم جریمه دانت و هم ادب دانت، پاره شود»
پلیس اسلامی،

-- Police Eslami ، Jun 28, 2010 در ساعت 03:33 PM

احمدی نژاد شب می خوابه صبح بلند می شه یک شرط تازه می ذاره فکر کنم قرص هاشو یادش می ره بخوره

-- حمید ، Jun 28, 2010 در ساعت 03:33 PM

محمود جان، ما هم اتفاقا" همین سئوال را از تو داریم: چرا به جای گفتگو با مخالفان، آن ها را به زندان یا از پشت بام خانه ها پائین می اندازید! مشکل هسته ای دولت شما تماما" از اینجا ناشی می شود که در این دنیای بزرگ کسی به شما اعتماد ندارد. رئیس جمهوری که برای ملت خودش این همه شاخ و شانه می کشد نمی تواند اعتماد بین المللی برای حل اختلافات بر سر مسئله اتمی را حل کند. بنابراین بجای ادعاهای عدالت طلبانه سعی کن که اعتماد بین المللی را کسب کنی. اولین سنگ این کسب اعتماد هم احترام به مردم خود و رعایت حق آزادی آن ها است.

-- سیاوش پرند ، Jun 28, 2010 در ساعت 03:33 PM

آنقدر ادب شان کردی تا بالاخره ادب دان خودت پاره شد.

-- بدون نام ، Jun 29, 2010 در ساعت 03:33 PM

عاقلان دانند.

-- سعدی ، Jun 29, 2010 در ساعت 03:33 PM