رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ تیر ۱۳۸۹

مردم قرقیزستان به قانون اساسی آری گفتند

مردم قرقیزستان پس از چند هفته درگیری خونین، روزگذشته، یکشنبه، انتخابات آرامی را دنبال کردند و با ٩٠درصد آرا از قانون اساسی تازه کشورشان حمایت کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام مسئول در انتخابات قرقیزستان امروز، دوشنبه گفت: اکثریت مردم از قانون اساسی جدید «حمایت» کردند و این یک گام کلیدی به سوی ثبات در این کشور آسیای مرکزی است که در «حلقه مرگبار خشونت‌های قومی» قرار دارد.


در همه‌پرسی یکشنبه، بیش از ٩٠درصد مردم به قانون اساسی تازه «آری» گفتند. این درحالی است که تنها پنج درصد آرا هنوز شمارش نشده‌ است.

به گفته گالینا اسکریپکینا، سخنگوی کمیته مرکزی انتخابات قرقیزستان تنها هشت درصد مخالف این قانون اساسی رای داده‌اند.

او گفت که حدود ٢/٧ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که حدود ٧٠ درصد از آن‌ها در همه‌پرسی شرکت کرده‌اند.

ناظران بین‌المللی روند همه‌پرسی در قرقیزستان را به شکل قابل ملاحظه‌ای صلح آمیز و بسیار «شفاف» توصیف کرده‌اند. این در حالی است که در روزهای پیش از انتخابات فضای رعب و وحشت بسیاری بر جامعه حاکم بود.

رزا آتونبایوا روز گذشته به شهر اوش یعنی محل درگیری‌های خونین چند روز اخیر رفت و در آن‌جا رای داد.

این رهبر دولت موقت قرقیزستان پس از ناآرامی‌های آوریل گذشته با سرنگونی قورمان بیک باقی‌اوف روی کار آمد. برخی ناظران می‌گویند او با ایجاد فضای رای‌گیری به دنبال ایجاد مشروعیت برای دولت‌اش بود.

در این همه‌پرسی که قانون اساسی قرقیزستان را به رای گذاشت، با رای «آری» مردم در همه‌پرسی قدرت از رئیس‌جمهوری به نخست‌وزیر تنفیض خواهد شد.

به گفته مقام انتخاباتی نتایج نهایی شمارش آرا تا ساعات پایانی دوشنبه و پس از تایید ناظران اعلام می‌شود.

این درحالی است که ناظران فرستاده سازمان‌های غیر دولتی تاکنون به طور عمده رویه‌ای برخلاف قوانین انتخابات گزارش نکرده‌اند.

به گفته مقام انتخاباتی نتیجه نهایی شمارش آرا تا ساعات پایانی دوشنبه و پس از تایید ناظران اعلام می‌شود.

در درگیری‌های قومی بین اقلیت ازبک و ساکنان قرقیز در جنوب قرقیزستان در روزهای پیش از همه‌پرسی بیش از ٢٠٠٠ نفر کشته و حدود ٤٠٠ هزار نفر نیز به صورت موقت مجبور به فرار از این منطقه شدند.

قرقیزستان از جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق است. این کشور میزبان پایگاه نظامی هوایی روسیه و ایالات متحده آمریکا است و با چین مرز مشترک دارد. بنابرین قدرت‌های جهانی تحولات آن را با نگرانی دنبال می‌کنند.

از سوی دیگر آمریکا و روسیه برای جلوگیری از گسترش بحران در آسیای مرکزی که منطقه‌ای استراتژیک در مرز افغانستان است از یک دولت قدرمند پشتیبانی می‌کنند.

این انتخابات با پشتیبانی سازمان ملل متحد، آمریکا و روسیه به عنوان گام مهمی در دموکراسی منطقه برگزار شده است.

Share/Save/Bookmark