رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۹

نگرانی روسیه از ساخت بمب اتمی در ایران

رئیس جمهوری روسیه هشدار «سیا» مبنی بر داشتن اورانیوم کافی ایران برای ساختن دو بمب اتمی را «نگران‌کننده» خواند و از «پنهان‌کاری» تهران درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش انتقاد کرد.

دیمیتری مدودف، شب گذشته، پس از آنکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرد ایران امکان ساختن دو بمب اتمی را دارد به خبرنگاران گفت: «این اطلاعات باید بررسی شود اما چنین اطلاعاتی همیشه نگران‌کننده هستند.


مدودف گفت: نگرانی بیش‌تر آن‌جا است که جامعه بین‌المللی برنامه هسته‌ای ایران را «شفاف» تشخیص نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیشتر لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، گفته بود که این سازمان معتقد است «اگر ایران بتواند راهی برای تهیه اورانیوم بیش‌تر غنی شده پیدا کند، هم اکنون به مقدار کافی اورانیوم کم غنی شده برای تولید دو سلاح هسته‌ای را دارد.‬»

رئیس جمهوری روسیه گفت که اگر این مساله ثابت شود موضوع «تنش» بیش‌تری پیدا می‌کند و ادامه داد که ممکن است نیاز باشد که دوباره جایگاه‌ خود را در این‌باره بررسی کند.

روز گذشته لئون پانتا گفته بود تحریم‌های اخیر تنها می‌تواند حکومت ایران را بسیار «ضعیف» کند. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزونی ای بی سی ادامه داد که «این تحریم‌ها احتمالا تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد کرد.»

رئیس سیا گفت که ایران توانایی ساخت دو بمب هسته‌ای را دارد و طبق برآورد ما، اگر ایرانی‌ها تصمیم گرفته باشند که در مدت یک سال به آن نقطه ‌‌برسند، احتمالا تا سال پس از آن نیز به نوعی سامانه پرتاب، دست خواهند یافت.

طبق گفته او اسراییل با نگرانی مسایل هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند و آمریکا اطلاعات خود را درباره توانایی ایران در اختیار این کشور می‌گذارد.

او ادامه داد که اسراییل بیش از واشنگتن بر این نکته که ایران از مرحله تصمیم‌گیری عبور کرده پافشاری می کند اما منتظر نتایج تحریم‌ها است.

روز گذشته لئون پانتا گفته بود تحریم‌های اخیر تنها می‌تواند حکومت ایران را بسیار «ضعیف» کند. او گفت‌: که این تحریم‌ها احتمالا تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد کرد

این درحالی است که با وجود مخالفت‌های غرب، روسیه به ایران در ساخت اولین نیروگاه اتمی در بوشهر، یکی از شهرهای جنوبی این کشور کمک می‌کند.

همچنین در سال ٢٠٠٨ شرکت گازپروم روسیه برای توسعه نفت و گاز با ایران قرارداد امضا کرد.

روسیه بر خلاف آمریکا از روابط دیپلماتیک با ایران برخوردار است، پیش از این نیز تمایلی برای اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران نداشت. اما اخیرا پس از مخالفت‌های مکرر تهران از متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم، با کشورهای غربی همراه شد.

آمریکا و متحدانش همواره ایران را به داشتن برنامه «غیر شفاف هسته‌ای» و «ساختن بمب اتم» متهم می‌کنند و به همین دلیل آن را هدف تحریم‌های گوناگونی قرار داده‌اند اما ایران می‌گوید که برنامه اتمی‌اش صلح آمیز است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای مددوف با نگرانم نگرانیم که کار درست نمی شود تا کی می خواهید فقط ابراز نگرانی بکنید وقتش نرسیده این رژیم را بردارید و یک رژیم جدید دز ایران سرکار بگذارید؟ تا جمهوری اسلامی در ایران هست جهان اسوده نحواهد بود هرروز تروریسم در جهان گسترده تر می شود خب این تروریست ها را چه کسانی خرجشان را می دهند ؟ فقط جمهوری اسلامی است که پول های نفت ایران را خرج تروریست ها می کند و در کشورهای دیگر مداخله می کند صادرات انقلاب اسلامی می کند و می خواهد تمام کشورها را به زور اسلامی کند حالا هم با بمب اتمی وارد میدان شده است باید هرچه زودتر جلوی سران تهران را بگیرید تا دیر نشده است .

-- یوسف ، Jun 28, 2010 در ساعت 10:10 AM

برداشت بنده این است که 2 نوع بمب اتمب در دنیا داریم 1- بمب اتمی که بیشتر کشورها دارند 2- بمب اتمی که فقط جمهوری اسلامی دارد و این همان چیزی است که اروپا و امریکا و روسیه و چین را هم نگران کرده است بمب شماره 2 از نوع ماهیت جمهوری اسلامی است که از بمب اتمی شماره 1 بدتر و کشنده تر است جمهوری اسلامی هم بمب شماره 1 دارد و هم بمب شماره 2

-- یک دوست ، Jun 28, 2010 در ساعت 10:10 AM

عجب, روسیه اطلاعاتش را از سی آی ا میگیرد!
حالا آنهم بر اساس اعلام سی آی ا است که نگران و متوجه پنهان کاری اتمی ایران شده!
عجب!

-- مینوچهر ، Jun 28, 2010 در ساعت 10:10 AM

روزنامه "الخليج" چاپ امارات پاسخ مي دهد:

چرا مسکو به تهران خیانت کرد؟

http://www.fararu.com/vdcd9j0k.yt0zk6a22y.html

بله کودتای روسیه به امریکا پیروزی ای عطا کرد که به پیروزی ای تاریخی نزدیک شده است . این پیروزی تا اندازه زیادی به پیروزی « جورج بوش » پدر در آستانه جنگ کویت شباهت دارد ؛ زیرا او در آن موقع توانست برای روانه ساختن نیم میلیون سرباز امریکایی به سوی جبهه های جنگ ، جامعه جهانی را با خود همراه کند .

-- haghayegh tarikhy ، Jun 28, 2010 در ساعت 10:10 AM

بالاخره ما "نفهمیدیم ده سال یا دوسال"، مارا خنگ گیر اوردید با این بازی ها ولی یک کمی هم انصاف بدهید. این دولت فراماسونری "حجتیه ای" دست نشانده غرب است. مگر شما حدود دو سال پیش در تمام رسانه دقیقا اعلام نکردید که، کد: " ایران حتی تا ده سال اینده، موارد نیازی برای فن اوری هسته ای را ندارد" اقای سیروس ناصری گزیده فراماسون از لژ "مهر" هم لژی قاتل معروف سعید امامی که همانند سعید امامی در امریکا دانشجو بود را با مجهول الهویه سیاسی بودن در پست کلیدی مقام ارشدی هییت مذاکرات هسته ای گزیده کردید. در زمانی که اقای حسین موسویان معاون مرکز تحقیقات هسته مجمع تشخیص مصلحت نیز ازاعضای ارشد ان بود. در زمان سیروس ناصری و موسویان اطلاعات به بیرون افشا گردید، هرچند سازمان مجاهدین خلق بدبخت را ظاهرا افشا کننده نشان دادید ولی دیدیم که حسین موسویان را به عنوان جاسوس هسته ای دستگیر و اقای سیروس ناصری فراري و در ژنو به سر ‌برد و در پي تماس موسويان و پي بردن به اين تله اطلاعاتي از بازگشت به تهران خودداري کرد. وی که در زیرپوشش نام شرکت کیش اورینت ( بنام جزیره کیش =Oriental Oil Kish) و مسول پخش پولهای واصله برای پراخت به رجال برای این اطلاعات زیر عنوان قرارداد های نفتی خود پوشی میکرد، بعد ها در هتل همای تهران برای تماس با افراد دولت احمدی نژاد دیده شد.شما قاضی باشید؟: ماجرای قرارداد نفتی بین شرکت کیش اورینت که سیروس ناصری معاون ان بود با شرکت هلیبرتون (Halliburton)، که اقای دیک چی نی معاون ریاست جمهور امریکا قبلا ریس ان بود؟ و در زمانی که سیروس ناصری در شغل حساس هییت انرژی اتمی، مذاكره كننده ارشد پرونده هسته اي ايران نیز بود؟ و... میخواهید بگویید خبرهای جدید سیروس ناصری یعنی "دو سال" موثق تر است از گزارشات قبلی اش؟
مزدک

-- مزدک ، Jun 29, 2010 در ساعت 10:10 AM