رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ تیر ۱۳۸۹
مهدی کروبی:

وحدت با «خشونت و تهدید» به دست نمی‌آید

مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت چند روز پس از آن‌که رهبر ایران خواستار «حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف» شده بود، امروز گفت: «وحدت با خشونت‌ و فشار و تهدید» به دست نمی‌آید.

به گزارش تارنمای سحام‌نیوز، او این سخنان را در روزهای پایانی خرداد و اوایل تیر ٨٩ و در جمع خانواده‌های «شهدای جنگ تحمیلی، خانواده‌های شهدای هفتم تیر و فرزندان شاهد» بیان کرده است.


مهدی کروبی

آیت‌الله خامنه‌ای دوم تیر در جمع اعضای بسیجی هیأت‌های علمی دانشگاه‌های ایران گفته بود که «حفظ وحدت، همدلی و انسجام در جامعه و پرهیز از هرگونه اختلاف و شکاف، نظر رهبری در این برهه حساس است.»

کروبی بدون اشاره به نام رهبر ایران گفت که «وحدت با اعمال خشونت‌ها و فشارها، بگیر و ببندها، بازداشت‌های طولانی مدت، توهین‌ها و بی‌حرمتی‌ها به بیوت آیات اعظام، تهدید و ارعاب، رد صلاحیت‌ها، بستن روزنامه‌ها و جلوگیری از فعالیت احزاب» به دست نمی‌آید.

در جریان حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ٨٨، به گفته مقامات نیروی انتظامی در روزهای آغاز اعتراضات دست‌کم 4 هزار نفر از معترضان بازداشت شدند.

در یک سال گذشته همچنین ده‌ها روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و فعال سیاسی نیز در ایران زندانی شده‌اند و چندین روزنامه و هفته‌نامه توقیف شده‌اند.

به گفته مخالفان دولت، در یک سال گذشته و در جریان اعترضات خیابانی دست‌کم ٧٠ نفر کشته شده‌اند. همچنین مقامات قضایی ایران کشته شدن سه نفر در اثر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک را تایید کرده‌اند.

فروردین سال‌ جاری نیز وزارت کشور ایران، پروانه فعالیت دو حزب «جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب» را که از احزاب مخالف دولت به شمار می‌روند، توقیف کرد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در این دیدار همچنین گفته که با «تملق و چاپلوسی»، «وحدت واقعی» به دست نمی‌آید.

کروبی «دلجویی از خانواده‌های آسیب دیدگان، آزادی زندانیان، رفع توقیف از مطبوعات و فعالیت قانونی احزاب، آزادی بیان» را از جلمه راه‌های ایجاد وحدت دانسته است

رئیس پیشین مجلس ایران «دلجویی از خانواده‌های آسیب دیدگان، آزادی زندانیان، شناسایی و برخورد با عوامل خشونت علیه مردم، رفع توقیف از مطبوعات و فعالیت قانونی احزاب، آزادی بیان، تحمل و سعه صدر در قبال مخالفین و منتقدین، بازگشت به قانون اساسی و آرمان‌های امام و انقلاب» را از راه‌های ایجاد وحدت دانسته است.

مهدی کروبی همچنین گفت که وحدت با «خس و خاشاک خواندن» ملت ایران به دست نمی‌آید. محمود احمدی‌نژاد سال گذشته و در جریان جشن پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، معترضان به نتیجه انتخابات را «خس و خاشاک» نامید.

معترضان می‌گویند که در انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨، دولت «تقلب» کرده اما مقامات دولتی این گفته مخالفان را رد می‌کنند.

مهدی کروبی در دیدارش با خانواده شهدای «جنگ» افزوده که «جمعیت حاکم بر سکان اجرایی کشور» می‌خواهد چهره‌های «انقلابی و شخصیت‌ها» را «حذف» کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تناوشها و شکر شکنیهای گلهای سر سبد نظام (مثل این پیر مرد فرتوت) خیلی وقت است که کسالت بار و استفراغ آور شده است.

-- بدون نام ، Jun 28, 2010 در ساعت 09:15 AM