رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ تیر ۱۳۸۹

تاکید «جی ٨» بر پیمان‌های بین‌المللی

رهبران هشت کشور صنعتی جهان روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند علاوه بر اجرای قطع‌نامه اخیر سازمان ملل متحد بر حق آزادی شهروندان خود نیز احترام بگذارد.

این گروه موسوم به « جی ٨» پس از برگزاری نشستی دو روزه در کانادا با صدور بیانیه‌ای از گسترش سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کردند و از «ایران» به همراه «کره شمالی» به عنوان «تهدید اصلی» یاد کردند.


به گزارش رویترز، رهبران هشت کشور ثروتمند جهان، انگلستان، کانادا، ژاپن، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه و ایالات متحده آمریکا از همه کشور‌ها خواستند تا تحریم‌های اخیر علیه ایران را به طور کامل اجرا کنند.


آن‌ها گفتند که ایران هنوز در مسیر گسترش «سلاح» هسته‌ای است.

رهبران گروه در بیانیه‌ای گفتند که ما عمیقا از ادامه «عدم شفافیت ایران» در برنامه‌های هسته‌ای‌اش نگران هستیم.

هشت کشور صنعتی جهان همچنین از گفته ایران مبنی بر ادامه و گسترش غنی‌سازی اورانیوم در حدود ٢٠ درصد ابراز «نگرانی» کردند.

رهبران هشت کشور صنعتی جهان که در کانادا گردهم آمده بودند، یک بار دیگر از ایران خواستند تا به طور کامل تحریم‌ها را «رعایت» کند.

آن‌ها با اشاره به عضویت ایران در پیمان‌های بین‌المللی، از این کشور خواستند تا «به حاکمیت قانون و آزادی بیان همان‌طور که در این پیمان‌‌ها آمده احترام بگذارد.»

رهبران هشت کشور ثروتمند جهان از آمادگی برای مذاکره با تهران درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر دادند.

هشت کشور صنعتی جهان با اشاره به عضویت ایران در پیمان‌های بین‌المللی، از این کشور خواستند تا به حاکمیت قانون و آزادی بیان همان‌طور که دراین پیمان‌‌ها آمده احترام بگذارد

استفن هارپر نخست وزیر کانادا در این نشست گفت که دولت‌های ایران و کره شمالی دستیابی به سلاح هسته‌ای را برای «تهدید همسایه‌های خود» انتخاب کرده‌اند.

این درحالی است که علاوه بر کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت یعنی بریتانیا، فرانسه، روسیه و آمریکا دیگر اعضای گروه «جی ٨» نیز از تحریم‌های سازمان ملل حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر تصویب تحریم‌های بیش‌تر و یک‌جانبه اتحادیه‌ اروپا و آمریکا علیه ایران، روسیه؛ یعنی یکی از شرکای تجاری ایران را عصبانی کرده است.

رهبران هشت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی ٨» برای مذاکره دو روزه درباره مسائل اقتصادی جهان، جمعه و شنبه در کانادا گرد هم آمده‌ بودند.

کشورهای غربی همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند، ایران نیز بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تاکید دارد.

Share/Save/Bookmark