رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ تیر ۱۳۸۹

تلاش آمریکا برای تحریم فراگیر ایران

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده‌ روز جمعه از بسته جدید تحریم‌های فراگیر مالی و انرژی توسط کنگره آمریکا علیه ایران استقبال کرد.

هیلاری کیلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده با صحه گذاشتن روی تحریم‌های اخیر کنگره آمریکا علیه ایران در بیانیه‌ای گفت که «او به همراه باراک‌ اوباما رئیس جمهوری از این تحریم‌ها استقبال می‌کنند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنجشنبه گذشته کنگره آمریکا قانون تازه‌ای را برای تقویت تحریم‌ها علیه ایران به تصویب رساند. این تحریم‌ها واردات فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و سوخت جت را به ایران محدود می‌کند.

همچنین بر اساس این قانون دسترسی ایران به سیستم بانکی بین‌المللی نیز مسدود می‌شود.

هیلاری کیلینتون در این بیانیه آورده است که دولت به طور کامل به اجرای این قانون متعهد است و ادامه می‌دهد که این مجازات‌ها را در چهارچوب سیاست دو بعدی «مذاکره و فشار» بر ایران اجرا خواهد کرد.

او بار دیگر بر اجرای قطع‌نامه ١٩٢٩ سازمان ملل متحد تاکید کرد و آن را «راه حل و فصل» جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از مسئله اتمی ایران دانست.

قطع‌نامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، به دلیل شک کشورهای عضو این اتحادیه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، ٩ ژوئن به تصویب رسید.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا ادامه داد که این کشور به همراه کشورهای شریک و متحد خود در تلاش است تا تحریم‌ها را به «حداکثر» برساند.

خانم کیلینتون توضیح داد که یک سال پس از آن‌که مردم ایران برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند، رهبری هنوز به «نقض» اساسی‌ترین وظایف دولت ادامه می دهد و «حق» مردم برای «گفتگوی آزاد» و «گردهم‌آیی بدون ترس» را انکار می کند

کلینتون گفت که این قانون همچنین علاوه بر افزایش فشار درباره فعالیت‌های «غیر قانونی» هسته‌ای ایران، به نقص مستمر حقوق شهروندان توسط دولت آن اشاره دارد.

خانم کیلینتون توضیح داد که یک سال پس از آن‌که مردم ایران برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند، رهبری هنوز به «نقض» اساسی‌ترین وظایف دولت ادامه می‌دهد و «حق» مردم برای «گفت‌وگوی آزاد» و «گردهمایی بدون ترس» را انکار می‌کند.

در این بیانیه همچنین از تلاش کنگره برای جلب توجه به این نقض قوانین حمایت شده و آمده است که ایالات متحده به تلاش‌های خود برای پاسخگو نگهداشتن دولت برای احترام به تعهداتش نسبت به حقوق مردم ایران ادامه می‌دهد.

کنگره ایالات متحده روز پنج‌شنبه یک بسته تحریمی فراگیر را علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند.

بسته جدید تحریمی که شدیدترین تحریم یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تا امروز است، به تحریم‌های پیشین سازمان ملل و اتحادیه اروپا اضافه می‌شود.

هدف از این تحریم‌ها بازداری ایران از برنامه هسته‌ای و به گفته غرب برنامه «تسلیحاتی» جمهوری اسلامی است. ایران همواره برنامه‌های هسته‌ای خود را «صلح‌آمیز» می‌خواند.

Share/Save/Bookmark