رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ تیر ۱۳۸۹

مخالفت ایران با حضور آمریکاییان در قره‌باغ

سفیر ایران در ارمنستان اعلام کرد که تهران با حضور نیروهای پاسدار صلح آمریکا در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ مخالف است.

به گزارش خبرگزاری «نووستی» روسیه، علی سقاییان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری در ایروان پایتخت ارمنستان، اعلام کرد که تهران «قاطعانه» با حضور نیروهای پاسدار صلح آمریکا در قره‌باغ قفقاز مخالف است.


به گفته وی «بر اساس برخی از اطلاعات موجود» این احتمال وجود دارد که نیروهای پاسدار صلح آمریکا در «بخش فضولی» هم‌مرز با ایران مستقر شوند. بخش فضولی از مناطقی است که رسماً جزو خاک جمهوری آذربایجان به‌شمار می‌آید ولی بخش غربی آن از سال ۱۹۹۳ عملاً از سوی گروه‌های ارمنی قره‌باغ اداره می‌شود.

اعزام نیروهای پاسدار صلح آمریکا به قره‌باغ از مفاد اصلی پیشنهادهای صلح ارائه شده از سوی ایالات متحده، روسیه و فرانسه به منظور میانجی‌گری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مسئله قره‌باغ است.

سفیر جمهوری اسلامی در ایروان استقرار نیروهای آمریکایی در «بخش فضولی» واقع در مرز شمالی ایران را «تهدیدی جدی برای ایران» توصیف کرد.

سفیر جمهوری اسلامی در ایروان استقرار نیروهای آمریکایی در «بخش فضولی» واقع در مرز شمالی ایران را «تهدیدی جدی برای ایران» توصیف کرد

علی سقاییان در این پیوند افزود:
«با توجه به این‌که ایران تنها کشوری است که در همسایگی منطقه مناقشه قرار گرفته، طبیعتاً از امنیت ملی خود دفاع می‌کند.»

در همین حال، سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان روز سه‌شنبه از قدرت‌های غربی خواست تا به منافع ژئوپلیتیکی ایران در قفقاز جنوبی «احترام بگذارند» و در چاره‌یابی برای مناقشات منطقه قفقاز، ایران را از معادلات حذف نکنند.
وی در مورد چگونگی نقش ایران در امنیت منطقه توضیح بیشتری نداد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای سفير! آيا عراق و افغانستان با ايران مرز ندارند!؟

-- Kazem ، Jun 25, 2010 در ساعت 10:33 AM