رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ تیر ۱۳۸۹

تصویب طرح تحریم ایران در کنگره آمریکا

کنگره ایالات متحده روز پنج‌شنبه یک بسته تحریمی فراگیر را علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تحریم‌ها، واردات فرآورده‌های نفتی هم‌چون بنزین و سوخت هواپیما به ایران را هدف قرار می‌دهد و از دسترسی ایران به سامانه بانکداری جهانی جلوگیری می‌کند.
بسته جدید تحریمی که شدیدترین تحریم یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تا امروز است به چندین دور از تحریم‌های پیشین سازمان ملل و اتحادیه اروپا اضافه می‌شود.

هدف از این تحریم‌ها ترغیب ایران به توقف برنامه هسته‌ای خود است.


کنگره آمریکا

سنای آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور این قانون جدید را با اکثریت مطلقی از آرا تصویب کردند. بر پایه این قانون، بازار آمریکا به روی شرکت‌هایی که به ایران فرآورده‌های پالایشی بفروشند بسته خواهد شد.

ایران با پیش‌بینی محدودیت‌های آمریکا علیه واردات بنزین، با صرفه‌جویی در مصرف و هم‌چنین ذخیره بنزین، نیاز خود به واردات بنزین را از ۴۰ درصد در سال‌های گذشته به ۲۵ درصد در سال جاری کاهش داده‌است.
برپایه نماگرهای بانک مرکزی، دولت احمدی‌نژاد ظرف ۵ سال اخیر به صورت غیر قانونی حدود ۱۱ میلیارد دلار صرف واردات بنزین و گازوئیل کرده‌است. با این وجود، دولت ایران برای واردات بنزین در سال جاری، شش و نیم میلیارد دلار کسری بودجه دارد.

هری رید، سناتور ارشد اکثریت دموکرات در کنگره به خبرنگاران گفت: «قصد ما اینست که ایران را در جایی که بیش از همه به رژیم ضربه می‌زند هدف بگیریم.» وی افزود که یک ایران اتمی «برای امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل تهدیدآمیز است.»

ایران با پیش‌بینی محدودیت‌های آمریکا علیه واردات بنزین، نیاز خود به واردات بنزین را از ۴۰ درصد در سال‌های گذشته به ۲۵ درصد در سال جاری کاهش داده‌است

بر پایه قانون جدید، هر شرکتی، آمریکایی یا غیر آمریکایی، که در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کند یا در خدمات بیمه، مالی یا ترابری این بخش شرکت کند با تحریم‌های سختی از سوی آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

هم‌چنین بر پایه این قانون، بانک‌های غیر آمریکایی نیز که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چندین بانک ایرانی کار کنند از دسترسی به سامانه بانکی آمریکا محروم خواهند شد.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش از احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران در آینده نگران هستند و این تحریم‌ها بخشی از تلاش این قدرت‌ها برای مهار این برنامه است. ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شاید ۲ زاری غرب در مورد احتیاج نداشتن ایران اسلامی به شکل لولو خرمن در خاورمیانه افتاده باشد ، اپوزیسیون هم به هر نوع و شکلی‌ هست، مردم ایران هم که تشنهٔ تغییر بنیادی هستند، تحریم هم یک گام عملی در تضعیف این رژیم هست، یک سناریو برنامه ریزی شدهٔ ضربتی در کوتاه مدت لازم است که حرفهای توخالی غرب را به پراگماتیسم سیاسی تبدیل کند !

-- ایراندوست ، Jun 25, 2010 در ساعت 10:33 AM

اینان هجویات می گویند ایران با امداد غیبی هشت سال از جبهه های جنگ حق علیه باطل جنازه وارد کرد، هشت سال قبرستان سازی کرد و حتا قبرستان از چین وارد کرد، کفن و کلید بهشت و این حرفها حال پیر زن را تنقیه می ترسانند! ما بزگترین و عظیم ترین و موربیگترین و شجاعترین و قصی القلب ترین و آدمکش ترین و خادن ترین شخصیت تمام زمان و مکان را به عنوان رهبری مطلقه داریم. ما با این سپاه آدمخوار و این بسیج رزل توی دهن این ملت می زنیم، ما اگر قرار باشد دینمتان را در چاه انداخته سیفون را خواهیم کشید تنها به یک شرط که هر چه از این مردم میکشیم و شکنجه می کنیم ، هر قدر با باتوم و بی باتوم به آنها تجاوز می کنیم ، هر قدر زندانی شکنجه می کنیم، هر قدر با ماشین زیر می گیریم کسی حرف نزند. ما فقط باید بهر قیمت بر قدرت باشیم. همین! همین این!

-- بدون نام ، Jun 25, 2010 در ساعت 10:33 AM

خوب .... ترکیب قطع نامه سازمان ملل که اجازه باز رسی محموله ها به طرف ایران را میدهد و تحریم ایالات متحده برعلیه ایران .... به معنی قطع ورود بنزین و تجهیزات استخراج و پالایش نفت به ایران است ... بنگ .... همان قطع نامه فلج کننده که دنبالش بودند... خوب با ادامه غنی سازی ارانیوم در قطع نامه بعدی صدور نفت ایران هم تحریم خواهد شد .... نتیجه گیری : بدون شرح ....

-- بدون نام ، Jun 25, 2010 در ساعت 10:33 AM

آن‌قدر تحریم کنید تا تحریم‌دان‌تان پاره شود.

-- محمود ، Jun 25, 2010 در ساعت 10:33 AM

زیاد دلتان را به این تحریم ها خوش نکنید آنچنان سودی برای ما مردم نخواهد داشت چون آخوند به محض اینکه ببیند این جریان میخواهد سرنگونش کند, بلافاصله عقب میکشد و جام زهر دیگری را نوش خواهد کرد و دست از برنامه اتمی بر خواهند داشت.

-- مینوچهر ، Jun 26, 2010 در ساعت 10:33 AM