رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ تیر ۱۳۸۹

برکناری فرمانده کل نظامیان آمریکا در افغانستان

بارک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از احضار و گفت‌وگو با ژنرال استنلی مک‌کریستال فرمانده کل نظامیان آمریکایی و بین‌المللی در افغانستان، وی را از سمتش برکنار کرد.

مک‌کریستال پیش از احضار به آمریکا در گفت‌وگو با نشریه رولینگ استون از مقام‌های ارشد آمریکایی در مورد عملکرد آنان در قبال جنگ در افغانستان انتقاد کرده بود.

روز گذشته حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در تماس با باراک اوباما خواستار ادامه کار ژنرال مک‌کریستال شده بود.

علاوه بر این، وحید عمر سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نیز گفته بود که برکناری مک کریستال بر اوضاع این کشور «اثرات ناگوار» برجای خواهد گذاشت.


ژنرال استنلی مک‌کریستال

به گفته وی؛ مک کریستال یک فرمانده «موثر و قابل اعتماد» است که ساخت راهبرد تامین صلح و مبارزه علیه تروریسم، اقدام در جهت کاهش تلفات غیرنظامیان در عملیات نظامی از دست‌آورد‌هایش بود و مسئولیتش را درک می‌کرد.

اما بارک اوباما گفت استعفای ژنرال مک کریستال را با تاسف زیاد و با اطمینان از این که این یک تصمیم درست برای ماموریت آمریکا در افغانستان بوده، پذیرفته‌است.

آقای اوباما گفت که این تصمیم ناشی از احساس شخصی و یا اختلاف نظر با مک کریستال نبوده‌است اما او را در آسیب رساندن به اعتمادی که میان تیم امنیت ملی این کشور وجود داشت، مقصر دانست.

همچنین ژنرال استنلی مک کریستال با انتشار اطلاعیه‌ای که از طریق فرماندهی نیروهای بین‌المللی در دسترس رسانه‌های افغانستان قرار گرفته، گفته‌است که دلیل استعفای وی اینست که ماموریت افغانستان بتواند به موفقیت بینجامد.

رئیس جمهوری آمریکا، ژنرال دیوید پترئوس فرمانده کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای میانه را به جای مک کریستال منصوب کرده است.

Share/Save/Bookmark