رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ تیر ۱۳۸۹

ایران: ۱۷ کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصدی تولید کرده‌ایم

ایران روز چهارشنبه خبر داد که ۱۷ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفت:
«تا الان بیش از ۱۷ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم و می‌توانیم بالقوه تا پنج کیلو در ماه تولید کنیم، اما دراین کار تعجیل نداریم.»

اورانیوم غنی‌شده می‌تواند به عنوان سوخت رآکتورهای اتمی و هم‌چنین برای ساخت بمب اتمی استفاده شود. کاربرد دوگانه این ماده باعث نگرانی قدرت‌های جهانی از دست یافتن جمهوری اسلامی به این مواد شده‌است.


صفحه سوخت اورانیوم

ایران می‌گوید که از ماه فوریه به دستور محمود احمدی‌نژاد کار غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم را آغاز کرده‌است. قدرت‌های جهانی صحت این اخبار را باور ندارند و نسبت به برخورداری ایران از این فناوری تردید نشان داده‌اند. اما علی اکبر صالحی روز ۱۶ ژوئن گفت که ایران به این فناوری دست یافته و نخستین بسته از صفحه‌های سوختی ۲۰ درصدی تا سپتامبر سال آینده آماده خواهد شد.

این در حالی است که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز از تهران خواسته‌بود در کشمکش هسته‌ای خود با جامعه بین‌الملل از برنامه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد چشم‌پوشی کند. به گفته او این چشم‌پوشی می‌تواند باعث تأثیری مثبت در اعتمادسازی بین‌المللی در ارتباط با ایران شود.

قدرت‌های جهانی نسبت به برخورداری ایران از این فناوری تردید نشان داده‌اند

قدرت‌های جهانی می‌کوشند با اعمال تحریم‌های جدید دولت ایران را از پی‌گیری برنامه هسته‌ای خود باز دارند. این هفته نمایندگان کاخ سفید و کنگره در آمریکا درباره دور تازه تحریم‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر «برنامه‌های گسترش سلاح‌های هسته‌ای» به توافق رسیدند.

برزیل نیز که از مخالفان افزایش تحریم‌ ایران به‌شمار می‌رود به تازگی اعلام کرد که به تحریم‌های مصوب در شورای امنیت علیه ایران، احترام خواهد گذاشت.

Share/Save/Bookmark