رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ تیر ۱۳۸۹

آزادی باقی با وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی

عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار در ایران، امروز چهارشنبه ٢ تیر پس از ١٨٠ روز به طور موقت از زندان آزاد شد.

تارنمای شخصی این روزنامه‌نگار خبر داده که باقی با سپردن ٢٠٠ میلیون تومان وثیقه و پس از معاینات پزشکی از زندان آزاد شده است.


عمادالدین باقی

باقی در مدت بازداشتش، ١٥٠ روز را در سلول انفرادی زندانی بوده است. خانواده او می‌گویند که باقی به «دیسک کمر شدید و حمله‌های تنفسی» مبتلا است.

به نوشته تارنمای باقی، جلسه رسیدگی به اتهامات این فعال حقوق بشر، 13 تیرماه برگزار می‌شود.

اتهامات این روزنامه‌نگار اعلام نشده است اما او یکی از ده‌ها روزنامه‌نگاری است که پس از انتخابات بحث‌برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بازداشت شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید ایران بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است.

باقی همچنین رئیس و بینانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان است.

باقی در مدت بازداشتش، 150 روز را در سلول انفرادی زندانی بوده است. خانواده او می‌گویند که باقی به «دیسک کمر شدید و حمله های تنفسی» مبتلا است.

این روزنامه‌نگار نخستین بار در سال ١٣٧٩ بازداشت شد و تا بهمن ١٣٨١ در زندان بود. باقی بار دوم در سال ١٣٨٦ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به دو سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام با فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف» به یک سال حبس محکوم شد. باقی در نتیجه این حکم ٢٢ مهر ١٣٨٦ زندانی شد.

این فعال حقوق بشر آخرین بار ٧ دی ١٣٨٨ در جریان موج دستگیری‌های بعد از حوادث عاشورا در تهران بازداشت شد.

بنیاد جوایز مطبوعاتی بریتانیا، عماد الدین باقی را به عنوان روزنامه‌نگار بین‌المللی سال ۲۰۰۸ برگزید. این روزنامه‌نگار همچنین جایزه «شجاعت مدنی» را در سال ١٣٨٣ از بنیاد پارکینسون و جایزه «مارتین انالز» را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرده است.

عمادالدین باقی ٢٩ کتاب نیز نوشته است که از میان آن‌ها کتاب «تراژدی دمکراسی در ایران» بحث‌انگیز شد. این کتاب که به قتل‌های سیاسی در ایران پرداخته بود از سوی قوه قضاییه ایران توقیف شده است.

Share/Save/Bookmark