رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ تیر ۱۳۸۹

احضار فرمانده ناتو به آمریکا

ژنرال استانلی مک کریستال، فرمانده ارشد نظامیان آمریکایی و ناتو به دلیل آن‌چه که اظهارات وی علیه شماری از مقام‌های ارشد این کشور گفته شده، به واشنگتن فرا خوانده شده است.

این مقام ارشد نظامی آمریکا در افغانستان درگفت‌وگو با مجله رولینگ استون؛ کارل ایکن بری، سفیر آمریکا در کابل را به «خیانت» متهم کرده است.


در بخشی از این مصاحبه ژنرال کریستال گفته است که به سفیر آمریکا در کابل در مورد همکاری «صادقانه» با حامد کرزای در نبرد افغانستان با دیده شک می‌نگرد و او را همکار «مطمئن» در پیروزی این جنگ نمی‌داند.

وی پیش از سفر به آمریکا به خاطر این گفته‌هایش، عذرخواهی کرده است.

به نقل از مک کریستال گفته شده است که مقام‌های بلند پایه آمریکایی در مورد راهبردهای وی به دو گروه تقسیم شده‌اند.

ژنرال کریستال می‌گوید به سفیر آمریکا در کابل در مورد همکاری «صادقانه» با حامد کرزای در نبرد افغانستان با دیده شک می‌نگرد و او را همکار «مطمئن» در پیروزی این جنگ نمی‌داند.

در این میان رابرت گیتس وزیر دفاع، مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش، دیو پتریوس فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه از هواداران کریستال در جنگ افغانستان هستند.

در حالی که جو بایدن معاون اوباما، ریچارد هالبروک نماینده خاص آمریکا برای افغانستان و پاکستان، جیمز جونز مشاور ارشد و کارل ایکن بری سفیر امریکا در کابل با طرح‌های مک کریستال درباره افغانستان مخالفت می‌ورزند.

این نخستین بار است که اختلاف‌ها در‌باره افغانستان میان مقام‌های آمریکایی در این اندازه آشکار می‌شود.

گفته شده است که ژنرال کریستال احتمالا به خاطر وجود این اختلافات و اظهارات اخیرش که جزییات آن هنوز فاش نشده است، دوباره به افغانستان برنخواهد گشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Down with the criminal west. Down with the occupiers in the region. All must be united against the common enemy and force them out.

-- بدون نام ، Jun 23, 2010 در ساعت 09:08 AM