رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ تیر ۱۳۸۹

٤٢٥ میلیارد تومان برای واردات آدامس

ایرانی‌ها سالانه ٥٠٠ میلیارد تومان آدامس مصرف می‌کنند که به گفته یک کارشناس اجتماعی این مبلغ معادل هشت برابر هزینه تورهای گردشگری داخل ایران است.


مجید ابهری، استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: «طبق بررسی‌های اقتصادی و مالی هزینه مصرف آدامس در کشور، هشت برابر هزینه تورهای گردشگری داخلی و چهار برابر مصرف بازار آب معدنی وارداتی از کشورهای همسایه است.»

آقای ابهری که به بهانه هشدار برای فروش آدامس‌های «حاوی الکل» با خبرنگار مهر مصاحبه کرده بود گفت که ٨٥ درصد از آدامس‌های مصرفی «وارداتی» هستند.

این درحالی است که چندی پیش تقی آقایی کارشناس ارشد گردشگری، در گفت‌وگو با همین خبرگزاری هزینه اقامت در هتل‌های بازسازی شده ایرانی را با نرخ هتل‌های «پنج الماسه» یا هفت ستاره در لاس وگاس مقایسه کرده و گفته بود که این هزینه برابر با شبی ٢٤٠ هزار تومان است.

ابهری همچنین گفت که آدامس اعتیاد آور است و ٧٥ درصد ار مصرف‌کنندگان آدامس در ایران، «زنان» هستند.

بنابر گفته کارشناسان با صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از مصرف آدامس مردم ایران، دو میلیون نفر می‌توانند یک شب در هتل هفت ستاره لاس وگاس بخوابند.

این کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه که سعی داشت مخاطبان را از آسیب‌های اجتماعی ناشی از «فروش آدامس‌های الکلی در شمال شهر تهران» باخبر کند، گفت: برخلاف تبلیغات موجود در مورد «کمک آدامس به هضم غذا»، این ماده «هیچ کمکی به هضم و جذب غذا نمی‌کند» بلکه در برخی از موارد سبب بروز حساسیت یا «سرطان زبان» نیز می‌شود.

بنابرگفته این دوکارشناس و با یک حساب سر انگشتی با صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از مصرف آدامس مردم ایران، دو میلیون نفر می‌توانند یک شب در هتل هفت ستاره لاس وگاس بخوابند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من دیگه آدامس نمی جوم ؛ به عشق خوابیدن در "لاس وگاس"

-- AVN ، Jun 23, 2010 در ساعت 09:07 AM

پول نفت 4 ساله مملکت ، خرج واردات آدامس و پاستیل و سیر چینی و کاندوم تایلندی و ... توسط مافیای سیاه شد.

-- پول نفت کجاست؟ ، Jun 23, 2010 در ساعت 09:07 AM

عجب کارشناسان ناقلائی دارد اين نظام مقدس اسلاميمان !! ء

-- بدون نام ، Jun 23, 2010 در ساعت 09:07 AM