رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ تیر ۱۳۸۹

احتمال تکرار فاجعه مکزیک در خلیج فارس

کارشناسان محیط زیست امروز سه‌شنبه، پس از اعلام آمادگی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه نسبت به پاک‌سازی لکه نفتی مکزیک، از احتمال تکرار این فاجعه در خلیج فارس خبر دادند.

کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند که به دلیل «ریزش میلیون‌ها بشکه نفتی» و «فرسودگی لوله‌های انتقال نفت» در خلیج فارس، پیامد «ادامه سهل‌انگاری‌ها» بدتر از فاجعه لکه نفتی در خلیج مکزیک خواهد بود.


این در حالی است که رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه که مسئولیت تعدادی از پروژه‌های نفتی در جنوب را برعهده دارد، روز گذشته فاجعه لکه نفتی را مایه «ننگ» و «شرمندگی» آمریکا و انگلیس خواند.

قاسمی گفت: این‌ها درحالی خود را «مهد تکنولوژی» و «ابرقدرت» می‌دانند که پس از دو ماه نتوانسته‌اند این لکه نفتی را مهار کنند.

از سوی دیگر محمد باقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست ایران، به خبرگزاری مهر گفت که میزان آلودگی خلیج فارس ٤٠ درصد بیش از آب‌های جهان است.

او همچنین گفته است ورود سالانه یک و نیم میلیون بشکه ذره‌های نفتی به خلیج فارس، محیط زیست آن را به شدت آلوده کرده است.


نبوی نسبت به تکرار فاجعه‌های «کلان» محیط زیستی هشدار داد و گفت اگر وزارت نفت به تعهداتش برای «تعویض» و «استانداردسازی» خطوط نفتی جنوب عمل نکند، بین پنج تا ١٠ سال آینده حوادثی مشابه به لکه نفتی خلیج مکزیک در کشور تکرار خواهد شد.

این کارشناس محیط زیست «نشت لوله‌های نفتی در خلیج فارس» را دلیل اصلی برای ورود بیش از اندازه ذره‌های نفتی به آب‌های جنوبی کشور عنوان کرده است.

از نظر او به دلیل «عمق کم خلیج فارس» و «محصور بودن آن به وسیله خشکی»، در صورت وقوع هرگونه آلودگی «رقیق‌سازی» دیر انجام می‌شود و این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر پیرامون آن داشته باشد.

این درحالی است که پیش از این محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست ایران نیز هشدار داده بود در خلیج فارس دو هزار کیلومتر خط لوله نفت نیاز به نوسازی دارد.

کارشناسان محیط زیست هشدار دادند: به دلیل «ریزش میلیون‌ها بشکه نفتی» و «فرسودگی لوله‌های انتقال نفت» در خلیج فارس، پیامد «ادامه سهل‌انگاری‌ها» بدتر از فاجعه لکه نفتی در خلیج مکزیک خواهد بود

با توجه به گفته‌های او این لوله‌ها در کف دریا قرار دارند و نشت نفت از آن‌ها باعث آلودگی شدید خلیج فارس خواهد شد. همچنین در صورت وقوع هر حادثه‌ای امکان مهار آلودگی بسیار سخت خواهد بود.

پس از تصویب قطعنامه‌ ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه به همراه فرمانده‌اش، رستم قاسمی، هدف تحریم‌های یک‌جانبه استرالیا، وزارت خزانه‌داری آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

به گفته نبوی «سایت‌های صنعتی عسلویه و بوشهر و ورود کشتی‌های فرسوده» در خلیج فارس هر روز بر آلودگی دریای جنوبی ایران می‌افزاید.

این در حالی است که اخیرا از سوی وزارت نفت فازهای ١٣ و ١٤ پارس جنوبی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه و شرکت‌های وابسته آن واگذار شده است. با وجود تحریم‌های اخیر اروپا و آمریکا، قرارگاه خاتم به شرکتی بدون رقیب در مناقصه‌های نفتی ایران بدل شده است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء دیروز در مصاحبه‌ای گفت که سپاه پاسداران ایران برای کمک به مهار لکه نفتی آماده است چرا که ایرانی‌ها پیش از این در مهار فوران‌های نفتی «کشورهای همسایه» در خلیج فارس تجربه کسب کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark