رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ تیر ۱۳۸۹
محمد خاتمی:

مخالفان را نمی‌توان خس و خاشاک نامید

محمدخاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران روز دوشنبه ٣١ خرداد گفته است که مخالفان را نمی‌توان «خس و خاشاک» و «مشتی توطئه‌گر» نامید.

اصطلاح خس و خاشاک را نخستین بار محمود احمدی‌نژاد در جریان جشن پیروزی‌اش در انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری، خطاب به معترضان به نتیجه انتخابات به کار برد.


محمد خاتمی، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران

به گزارش تارنمای پارلمان‌نیوز، خاتمی در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب جوانان اسلامی تاکید کرده که آزادی زندانیان به «نفع انقلاب و کشور» است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ٢٢ خرداد سال گذشته، هزاران نفر از اعضای احزاب مخالف دولت، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و شهروندان بازداشت شدند. مقامات قضایی ایران از بازداشت بیش از چهار هزارنفر در روزهای آغاز اعتراض‌ها خبر داده بودند.

محمدخاتمی همچنین گفته که نظام جمهوری اسلامی به جای «همدردی» با زندانیان و خانواده کشته‌شدگان پس از انتخابات، «نمک به زخم» آن‌ها پاشیده است.

در جریان اعتراضات خیابانی مخالفان دولت، ده‌ها نفر کشته شدند. برخی دیگر نیز در بازداشتگاه کهریزک جان دادند.

مقامات ایران هیچ‌گاه آمار دقیقی از کشته‌شدگان اعلام نکرده‌اند اما مخالفان دولت می‌گویند که بیش از ٧٠ نفر در حوادث پس از انتخابات کشته شده‌اند.

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌گوید که در ٣٠ خرداد سال ٨٨، «جریان‌های تروریستی و خشونت گرا» به «کشتار وسیع» دست زدند.

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران می‌گوید که در ٣٠ خرداد سال ٨٨، «جریان‌های تروریست و خشونت گرا» به «کشتار وسیع» دست زدند.

در جریان اعترضات ٣٠ خرداد، تعدادی از معترضان به ضرب گلوله کشته شدند. صحنه کشته شدن ندا آقاسلطان در این روز در سراسر دنیا منتشر شد و او را به نماد اعتراضات مخالفان تبدیل کرد.

خاتمی همچنین گفته در حالی که گروه‌های «خودسر» امنیت دارند، اما از فعالیت «احزاب قانونی» جلوگیری می‌شود. او گفته که جلوگیری از فعالیت احزاب سبب پیدایش جریان‌های «مشکل آفرین» می‌شود. خاتمی اظهار کرده که تشکل‌ها را نباید به عنوان «دکور» قلمداد کرد.

حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دو تشکل اصلاح‌طلبی هستند که پروانه فعالیت آن‌ها فروردین ماه امسال توسط کمیسیون ماده ١٠ احزاب توقیف شده است.

کمیسیون ماده ١٠ احزاب که در وزارت کشور ایران مستقر است، مرجع صدور مجوز برای فعالیت احزاب به شمار می‌رود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد مخالف من
V

-- آرش ، Jun 22, 2010 در ساعت 11:45 AM

به به!!! به به !!!احسنت احسنت احسنت !!!اینهمه شجاعت ذاتی است یا اکتسابی که بلافاصله ظرف یکسال واکنش نشان داد.آنهم چه واکنش تندی !!واقعا باید مدال شجاعت سال 89 را به خاتمی داد.

-- آرش ، Jun 22, 2010 در ساعت 11:45 AM

این سید ممد هم هر از گاهی از خانه می زند بیرون و سخن پراکنی هایی می کند که سوژه آن به یک سال و اندی پیش مربوط است! ممد آقا، کار از این حرف های نیم بند روشنفکرانه گذشته است. احمدی نژاد و دار و دسته اش همه قدرت را می خواهند و با هیچ کس هم تعارف ندارند. 
سردار،

-- Sardar ، Jun 22, 2010 در ساعت 11:45 AM

خطاب به آرش دومی:
همنام و همراه عزیز من !
این درست که خاتمی نسبت به کروبی و موسوی محتاطانه تر عمل میکنه ، ولی هیچگاه سخنی بر خلاف رای مردم بیان نکرده و در ضمن این اولین واکنش انتقادی اون ظرف یکسال گذشته نیست.بعضی مواقع "عقلانیت" از "شجاعت" مهمتره !

-- آرش (اولی) ، Jun 22, 2010 در ساعت 11:45 AM

آقای خاتمی همیشه مخالفتش را اعلام داشته منتها به روشی ملایم آقای آرش شما فکر می کنم دفعه اوله که خبرش را می خوانی

-- farnaz ، Jun 23, 2010 در ساعت 11:45 AM