رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ تیر ۱۳۸۹

موافقت کنگره آمریکا با پیش‌نویس تحریم ایران

نمایندگان کاخ سفید و کنگره در آمریکا می‌گویند که درباره دور تازه تحریم‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر «برنامه‌های گسترش سلاح‌های هسته‌ای» به توافق رسیده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کنگره ایالات متحده با هدف «توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران»، در آخرین مذاکرات خود، درباره دور تازه تحریم‌ها علیه ایران به توافق رسیده است.


این تحریم‌ها با هدف مختل کردن «صادرات بنزین و دیگر فرآورده‌های پالایش نفتی» به ایران شکل می‌گیرند.

بر پایه این تحریم‌ها از هرگونه «داد و ستد بین بانک‌های آمریکا و بانک‌های خارجی که با بانک‌های ایران و موسسه‌های مرتبط با سپاه پاسداران ایران در ارتباط هستند» جلوگیری خواهد شد.

پیش نویس توافق‌نامه در بیانیه‌ای از سوی کریس داد، رئیس کمیته امور بانکی مجلس سنا و هاوارد برمن، رئیس کمیته امورخارجه مجلس نمایندگان، در بین نمایندگان کنگره‌ آمریکا به رای گذاشته می‌شود. پیش‌نویس در صورت تصویب، از سوی نمایندگان به باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده ارائه و با امضای او به قانون تبدیل می‌شود.

این پیش نویس در حرکت‌های بین‌المللی و داخلی برای «تنبیه ایران» به خاطر امتناع از روشن‌سازی برنامه‌های هسته‌ای‌اش نقش اساسی ایفا می‌کند.

در ادامه گسترش تحریم‌های جهانی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته‌ نیز شرکت‌ها و ده‌ها تن از افراد مرتبط با سپاه پاسداران و برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را تحریم کرد.

اما طبق این پیش‌نویس تمامی موسسه‌های مالی دنیا نباید با فهرستی از موسسه‌های مالی ایرانی همکاری کنند. در غیر این صورت از هرگونه تجارت و ارتباط مالی با آمریکا کنار گذاشته می‌شوند.

این پیش‌نویس در صورت تصویب باید در تک‌تک کشورها و موسسه‌های مالی دنیا اجرا شود.

این لایحه تحریمی پیش از این نیز در ماه اکتبر و ژانویه در مجلس‌های آمریکا مطرح بود، اما طراحان پیش‌نویس تصمیم گرفتند، برای رای‌گیری تا پس از تصویب قطع‌نامه ١٩٢٩ در سازمان ملل متحد منتظر بمانند.

به نظر می رسد که این طرح از پشتیبانی زیادی بین نمایندگان برخوردار باشد و قرار است تا در یک حرکت سریع به رای گذاشته شود.

به گفته رابرت گیتس، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، دولت قصد دارد تا با به تصویب رساندن این لایحه «قوی» ایران را تحت فشار بگذارد و منزوی کند

به گفته رابرت گیتس، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، دولت قصد دارد تا با به تصویب رساندن این لایحه «قوی» ایران را تحت فشار بگذارد و منزوی کند.

طبق این پیش‌نویس افرادی که با فروش نفت ایران نیز در تماس هستند به فهرست تحریم اضافه‌ خواهند شد.

باوجود این‌که ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت در دنیا است، به واردات محصولات نفتی تصفیه شده مانند بنزین و سوخت موتور جت وابسته ‌است.

به زودی مجازات‌های مربوط به شرکت‌های بیمه، کشتی‌رانی و خدمات مالی جهانی نیز که با شرکت‌های انرژی و کشتی‌رانی در داد و ستد مالی هستند، مشخص می‌شود.

تحریم‌های پیش‌بینی شده می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران را نیز محدود کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

وبازهم بيچاره مردم عادی...واين تكرار تاريخ است....جنگ گروهی كه باهم می جنگيدند بدون آنكه يكديگر را بشناسند برای افرادی كه باهم نمی جنگيدند اما همديگر را خوب ميشناختند.

-- بدون نام ، Jun 22, 2010 در ساعت 11:50 AM

خواب ديده ام که جنگنده های عظيمی ايران را بمباران ميکنند.خودم از اين خواب وحشت دارم. من 11 سپتامبر را در خواب ديده بودم و حتی 22 خرداد. من 32 سال است ايران نبودم و هيچ جنگی را نديدم. برادرم قبل ازفوتش در خواب به من گفت اومدم باهات خداحافظی کنم من دارم ميرم. دکترها ميگويند خارجيها که زجر غربت کشيدن اين چنين حساس ميشوند. من مطمئنم اين جانيان باعث آمدن بمب افکنها در آسمان ايران ميشوند.اين خواب را خواب پريمونيتوار(پيش بينی شده) مينامند.ايران وارد جنگ ميشود و حالا که ميدانند مردم طرفدار اين رژيم نيستن و بهای سنگينی که در افغانستان دادند. فقط دعا کنيد زير پا له نشيم.

-- بدون نام ، Jun 23, 2010 در ساعت 11:50 AM