رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ تیر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

پیام ایران به آژانس
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «پاسخ ایران به سیاسی‌كاری آژانس» در خصوص عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در برابر ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «اگر بازرسی خلاف واقع گزارشی بدهد، که این اتفاق در همین آخرین جلسه شورای حکام در وین اتفاق افتاد آن‌جا ما به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در خصوص گزارش دو تن از بازرسان‌شان که درست نبود، اعتراض کردیم. گزارش کاملا غیرواقعی بود. طبق توافق‌نامه پادمانی خواستیم که دیگر این دو بازرس به ایران نیایند. دو بازرس دیگر معرفی کنند و ما این کار را کردیم. این بخشی از مصاحبه دیروز علی اكبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی كشورمان در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو بود كه نشان از تغییراتی جدید در روابط كشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پس از صدور بیانیه خصمانه شورای حكام آژانس و پس از آن قطع‌نامه ٩ ژوئن شورای امنیت سازمان ملل یعنی قطع‌نامه ١٩٢٩ دارد.»

این روزنامه می‌نویسد:‌ «در این میان گرچه آژانس دوره البرادعی به رغم رعایت ملاحظات غربی‌ها كوشش داشت كه حداقلی از استقلال آژانس و حقوق كشورهای عضو را حفظ كند ولی این رویه حداقلی در دوره آمانو تغییری كامل پیدا كرده است و عملا آژانس در موقعیتی قرار گرفته كه گویی در مقام یكی از بازوهای سیاست خارجی كشورهای غربی بر علیه ایران عمل می‌كند.»

در این سرمقاله آمده است: «اقدام اخیر كشورمان در عدم پذیرش دو بازرس آژانس، علاوه بر این‌كه حق قانونی هر كشوری به حساب می‌آید حاوی این پیام صریح به آژانس است كه باید از بدل شدن به بازوی كشورهای غربی خودداری كند و علاوه بر وظیفه نظارت،حامی حقوق اعضا نیز در مقابل قدرت‌های انحصارگر باشد.»

متن کامل سرمقاله

نگرانی‌ها درباره هدفمندی یارانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «خطری كه در كمین هدفمندی یارانه‌ها است» به بررسی طرح هدفمندی یارانه‌ها پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «بررسی سیر اطلاع‌رسانی و اجرای بخش‌های مختلف این تحول از ابتدای طرح آن برای افكار عمومی در پیام نوروزی سال ٨٧ رئیس جمهوری تاكنون كه حدود سه ماه به آغاز سراسری قانون هدفمندی یارانه‌ها باقی مانده است، نشان می‌دهد كه رفتارها و تصمیمات دولت از طمأنینه و پختگی بیش‌تری برخوردار شده است. نمونه بارز این ادعا نیز اجرای آزمایشی مرحله افتتاح حساب یا اعلام شماره حساب بانكی در ٦ استان كشور است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «بنابر اخباری كه برخی رسانه‌های رسمی از نتایج نظرسنجی یك ارگان دولتی در مورد هدفمندی یارانه‌ها منتشر كرده‌اند حدود ٧٩ درصد مردم از جزئیات طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بی‌اطلاع هستند و حدود ٤٠ درصد نیز از این‌كه كدام كالاها با اجرای این قانون دستخوش تغییر قیمت می‌شوند اظهار بی اطلاعی كرده‌اند.این نتایج كه نشانگر میزان آشنایی افكار عمومی كشور با ابعاد بزرگترین تحول اقتصادی ایران طی سه دهه گذشته است، بسیار نگران كننده و دغدغه‌آفرین است.»

نویسنده ادامه می‌دهد: «ضعف وزیر اقتصاد كه سخنگویی اقتصادی دولت را برعهده دارد در برقراری ارتباط اعتمادآفرین با رسانه‌ها و افكار عمومی، رویكردهای مبتنی بر سوءتفاهم و بدبینی معاون اقتصادی وزارت اقتصاد كه سمت سخنگویی طرح تحول را برعهده دارد و كوچك‌ترین انتقادی را از نحوه قانون و نه حتی اصل آن با ادبیات تهدید به شكایت و... پاسخ می‌دهد، از جمله مواردی است كه در ریشه‌یابی وضعیت كنونی افكار عمومی باید به آن‌ها اشاره كرد.»


متن کامل سرمقاله

«کلاف سردرگم» نهادهای فرهنگی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «فرهنگ‌سازی حجاب با دکورسازی فرهنگی» به بررسی طرح حجاب و عفاف پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «سخنان اخیر رئیس جمهور برای نگارنده جای هیچ تعجب نداشت. برای یافتن علت این عدم تعجب به سخنان ایشان در آخرین روزهای تبلیغات انتخابات سال ١٣٨٤ نگاه کنید. ذکر این نکته نه به عنوان سندی برای تخریب گوینده بلکه گواهی است در رد این تحلیل که اظهار نظر اخیر رئیس جمهور را ناشی از مسائل سیاسی یک سال اخیر معرفی می‌کند یا تحریکات جریاناتی در بدنه دولت را به عنوان دلیل بیان می‌کند.»

نویسنده در بخش دیگری از سرمقاله نوشته است: «فرهنگ یک جامعه چیزی نیست که بتوان آن‌ را بنا به نظر یک شخص یا حتی یک حزب حاکم هدایت کرد. شایسته است دولت با شکستن دایره مشاورین خود در زمینه فرهنگ برنامه‌ای جامع و الهام گرفته از برنامه‌های بالا دستی نظیر چشم‌انداز را طرح‌ریزی کند. دولت با ساماندهی حجم انبوهی از فعالیت‌های موازی و بی‌برنامه کلاف سردرگم نهادهای فرهنگی را هماهنگ سازد.»

این سرمقاله افزوده است: «دولت باور غلط فعالیت‌های نمایشی و دکوری را در مدیران خود اصلاح کند. فعالیت فرهنگی اصولا یک فعالیت آهسته با ثمردهی نامحسوس در کوتاه مدت است. با تفکر فنی و مهندسی نمی‌شود فرهنگ یک کشور را ساخت، این رمز گم شده فرهنگ است.»

متن کامل سرمقاله


سایر مطبوعات


سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بهار یك ماهه بورس تهران»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «جنگ محاسبات»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «دموکراسی در شرق»

Share/Save/Bookmark