رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹

مخالفت «قاطع» رهبر با آزادی دانشجویان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید، رهبر ایران در جلسه ٢٦ خرداد سال گذشته با درخواست «آزادی دانشجویان زندانی» که از سوی همسر مهدی کروبی عنوان شد «قاطعانه» مخالفت کرده است.

عباسعلی کدخدایی می‌گوید، آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این درخواست گفت: « من از شما تعجب می‌كنم كه چنین حرفی را می‌زنید اگر كسی مقصر و متخلف است باید با او برخورد شود و اگر كسی مقصر نبوده است طبعا آزاد خواهد شد.»


در جریان حمله به کوی دانشگاه ٩١ نفر بازداشت شدند

به گزارش فارس، رهبر ایران خطاب به فاطمه کروبی گفته است: «این‌كه از ما می‌خواهید چون یك شخص دانشجو است پس از تخلفش صرف‌نظر كنیم، جای تعجب دارد.»

عباس‌علی کدخدایی این اظهارات آیت الله خامنه ای را نشان دهنده «قاطعیت» وی در اجرای قانون می‌داند.

عباسعلی کدخدایی می‌گوید این جلسه برای بررسی نتیجه انتخابات و بحث «تقلب» با حضور نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برگزار شده بود.

در شامگاه روز یک‌شنبه ٢٤ خرداد سال گذشته نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌ها به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران حمله کرده و به ضرب و شتم شدید آنان پرداختند.

به گفته‌ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا، در این جریان حمله به کوی دانشگاه ٩١ نفر از دانشجویان بازداشت شده بودند

به گفته‌ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا، در جریان این حمله به کوی دانشگاه ٩١ نفر از دانشجویان بازداشت شده بودند.

منابع دانشجویی می‌گویند در جریان این حمله تعدادی از دانشجویان نیز جان خود را از دست داده‌اند، اما مقامات جمهوری اسلامی کشته شدن دانشجویان در جریان این حمله را رد می‌کنند.

در اسفند ماه ٨٨ شبکه تلویزیونی بی بی سی فیلمی از این حمله را پخش کرد که توسط یکی از مهاجمین گرفته شده بود. در این فیلم نشان داده می‌شود که نیروهای گارد ویژه پلیس به شدت دانشجویان را مورد ضرب وشتم قرار می‌دهند و برخی نیروهای لباس شخصی از آن‌ها می‌خواهند که از کتک زدن دانشجویان خودداری کنند.

در این فیلم همچنین یکی از مهاجمان از سردار رجب زاده، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران به عنوان کسی که دستور حمله را صادر کرده است نام می‌برد.

یک سال پس از این ماجرا اما هنوز هیچ مرجع قانونی به این امر رسیدگی نکرده است و مسئولین این حمله معرفی نشده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی که چندی پیش اعلام کرده بود دستور این حمله بدون «هماهنگی» و «خودسرانه» صادر شده است، هفته گذشته با تایید فیلم پخش شده از شبکه بی‌ بی سی فارسی،‌ گفت این حمله به درخواست فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران صورت گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چند سال پیش خامنه ای برای فریب مردم و دانشجویان موقعی که به خوابگاه دانشگاه حمله شد گفت: از شنیدن این خبر قلبم درد گرفت!!! همه زدن زیر گریه!!! ولی حالا دید مردم قهرمان ایران دیگر گول و فریب نیرنگ نمی خورند پس بهترین کار سرکوب مردم و دانشجویان است.ولی زهی خیال باطل از تاریخ درس بگیرید...... یک ایرانی

-- Parviz ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:20 AM

بخاطرهمين فرهاد رهبر، رئیس! دانشگاه تهران رامی خواهند بزوربعنوان هيات رييسه دانشگاه آزاد منصوب کنند؟

-- Kamal ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:20 AM

راست گفته. تقصیر این خانم کروبیه که این حرف رو زده. بابا بهش بگید تو از ولایت ساقطی برو کنار. می رید ازش می خواید دانشجو ها رو آزاد کنه؟ طبق چه قانونی؟‌ قانونی که خودش اونرو زیر پا گذاشته؟ یا لابد قبول دارید که جرم کردن فقط چون دانشجو اند باید آزاد بشن؟نمی فهمید که خودش خواسته اینها زندانی بشن، میرین ازش می خواین آزادشون کنه؟‌اگر میخواست آزاد کنه که زندانی نمی‌شدن!
بابا، می خوام داد بزنم، خانه از پای بست ویران است، آزادی چند تا دانشجو، با من بمیرم تو بمیری آزادش کن بچه رو بره به درسش برسه چه دردی رو دوا می کنه؟تا کی ایرانی بازی آخه؟

-- بدون نام ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:20 AM