رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹

حمایت آمریکا از تعدیل محاصره نوار غزه

ایالات متحده آمریکا از طرح یکشنبه اسرائیل برای کاهش محاصره نوار غزه و ورود کالاهای غیر نظامی به این منطقه استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در واکنش به تصمیم اسرائیل اعلام کرد اجرای این سیاست تازه که از سوی دولت اسرائیل اعلام شده است، می‌تواند زندگی مردم غزه را بهبود بخشد.


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که این کشور «در کوتاه‌ترین زمان» فهرست کالاهایی که می‌تواند به غزه وارد شود و کالاهایی که در فهرست وجود ندارند را منتشر خواهد کرد.

بر پایه قانون تحریم پیشین، اسرائیل از ورود هر کالایی به غزه جلوگیری می‌کرد.

نتانیاهو گفت که اسرائیل به دنبال دور نگه‌داشتن غزه از سلاح و کالاهای نظامی است، تا به حماس اجازه ندهد اسرائیل و شهروندان آن را هدف «ترور» و «حمله موشکی» قرار دهد. او گفت: ورود کالاهای دیگر به غزه مجاز خواهد بود.

از پنج سال پیش تا کنون اسرائیل، نوار غزه را با یک میلیون و ٥٠٠ هزار نفر فلسطینی با هدف تضعیف رهبران اسلام‌گرا محاصره کرده است. اسرائیل در این مدت از ورود هرگونه کالایی به این منطقه جلوگیری می‌کرد. در طرح تازه قرار است تنها از ورود اسلحه و کالاهایی که به تولید آن کمک می‌کنند، جلوگیری شود.

اسرائیل از ٣١ ماه مه به دنبال حمله به کشتی حامل کمک به غزه، زیر فشار بود تا محاصره غزه را آسان کند.

آسان‌‌سازی رفت و آمد در غزه، در پی کشته شدن ٩ نفر از امدادگران در یک کشتی موسوم به«آزادی» صورت می‌گیرد. در حمله سربازان اسرائیلی به این کشتی حامل کمک به نوار غزه، امدادگران اهل ترکیه کشته شدند.


این امر باعث تیرگی روابط اسراییل و ترکیه شد و انتقادهای بین‌المللی را به همراه داشت.

اسرائیل می‌گوید امدادگران سعی داشتند تا به کماندوهایش حمله کنند. اما بعد از این ماجرا متحدان اسرائیل، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا محاصر غزه را «سیاستی شکست خورده و غیر قابل دفاع» دانستند.

بنیامین نتانیاهو، اعلام کرده: اسرائیل «در کوتاه‌ترین زمان» فهرست کالاهایی که می تواند به غزه وارد شود و کالاهایی که در فهرست وجود ندارند را منتشر خواهد کرد

سیاست آسان‌سازی محاصره نوار غزه، استقبال کاخ سفید را به همراه داشته تا جایی که از تعیین وقت ملاقات تازه برای دیدار رهبران دو کشور اسراییل و آمریکا در ٦ ژوئیه خبر داده است.

سفر قبلی نتانیاهو به آمریکا پس از جریان حمله به کشتی امدادرسانی در اول ماه ژوین لغو شد.

از سوی دیگر حماس، گروه اسلام‌گرای حاکم بر نوار غزه گفته است که این سیاست اسرائیل برای فرار از خواسته‌های بین‌المللی در لغو کامل محاصره است.

یک مقام رسمی حماس در تماس تلفنی با خبرنگار رویترز گفته است که «حماس این تصمیم را رد کرده است» و آن را تلاشی برای «کاهش» اعتراض‌های بین‌المللی از سوی اسرائیل دانسته است.

اسرائیل در قوانین جدید اجازه ورود مصالح ساختمانی را با نظارت گروه‌های بین‌المللی، به گروه خودگردان فلسطینی داده است. حماس اما گروه خودگردان فلسطینی را نیز به رسمیت نمی‌شناسد.

اجازه اسرائیل شامل قرارداد پروژه‌های ساخت مدارس، اماکن پزشکی، تصفیه آب و فاضلاب است.

Share/Save/Bookmark